Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

Verkostoituminen

Kirjoitettu 03.11.14
Esseen kirjoittaja: Pasi Suojala
Kirjapisteet: 4
Kirja: Verkostojen Strategiat ja Menestyvä yritysverkosto
Kirjan kirjoittaja: Matti Hakanen, Upi Heinonen, Petri Sipilä ja Seppo Niemelä
Kategoriat: 1.2. Oppimisen taidot ja työkalut, 2. Yhteisöllisyys, 2.1. Verkostot ja sosiaalinen pääoma, 3.2. Yrittäjän taidot ja työkalut, 4.6. Strategiakirjat

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

Verkostoituminen

 

Lukasin pari verkostoitumisen kirjaa kontaktivapaalla ja ajattelin kirjoittaa niistä yhteisen esseen. Toinen kirja oli nimeltään Menestyvä yritysverkosto, kirjassa sanotaan, että se on kirjoitettu verkostonrakentajan apuvälineeksi. Kirjan vinkin olivatkin ABC tasoa joten kirjasta ei niinkään hirveästi koppeja löytynyt mutta ajatuksia se herätti. Toisena kirjana luin Verkostojen strategiat – menesty yhteisössä, kirjan joka olikin jo laajempi ja huomattavasti teoreettisempi kirja. Verkostojen strategiat kirja kertoi strategioista yrityksen ja yksilön näkökulmasta ja se herätti minussa eniten mielenkiintoa ja siitä ajattelin kirjoittaa.

 

Missä olin?

Verkostoituminen tuntuu turhalta. Ajatus joka oli pinttynyt mieleeni oli seuraava; mihin minä tarvitsen lukemattoman määrän käyntikortteja ja Linkedin kontakteja kun en niillä kuitenkaan tee mitään? Verkostoituminen kuitenkin tuntui olevan kova juttu koska kaikki puhuivat siitä ja pitivät sitä jotenkin yrittäjän tärkeimpänä ja joka päiväisenä tehtävänä. Katsoin twitteristä #verkostoituminen ja huomasin, että aika moni sitä jaksaa hehkuttaa myös siellä. Kai siinä jotain perää siis on, päätin siis nohevana Tiimiakatemialaisena ottaa kirjan ja lukea.

 

Missä olen nyt?

Kirjojen lukemisen jälkeen joudun toteamaan, että en edelleenkään ymmärrä verkostoitumisen hypetystä. Kyseessähän on niinkin yksinkertainen ja simppeli asia kuin ihmisiin tutustuminen. En edelleenkään koe, että verkostoituminen on niin tärkeää kuin jotkut antavat ymmärtää mutta ajatteluni avartui ja ymmärrän miksi ihmiset sitä tekevät.

Yritysmaailmassa kaikki tietävät, että yhteystietojen vaihto ei merkitse sitä, että olisitte kavereita tai edes lähellä sitä. Yritysmaailmassa kontaktien vaihtaminen tarkoittaa sitä, että molemmat ajattelevat itsekseen, että tuolle minä kyllä myyn palveluni, tuotteeni ja lisäpalveluni myös. Se tuntuu olevan vielä kaikille ihan OK.

Taas kun normaalien kuolevaisten eli minun elämässäni vaihdetaan jonkun kanssa puhelinnumeroita se merkitsee sitä, että saatan pyytää tuota kaveria ensikerralla mukaan kun menen syömään Hesburgeriin euron juustohamppareita.

(Ylläolevat esimerkit ovat kärjistyksiä joita ei tule tulkita liian kirjaimellisesti.)

Kuitenkin on olemassa yritysmaailma jossa kannattaa kerätä itselleen kontaktien verkkoa koska onhan se nyt totta, että mitä enemmän ihmisiä tiedät sitä vähemmän sinun tarvitsee googlettaa.

Kuitenkin on minun todettava, että mottoni on edelleenkin verkostoitumisessa seuraava:

Mieluummin tunnen kymmenen ihmistä kuin tiedän sata.

 

 

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!