Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

Verkostojen strategiat

Kirjoitettu 10.11.15
Esseen kirjoittaja: Ernesto Pylväläinen
Kirjapisteet: 2
Kirja: Verkostojen strategiat
Kirjan kirjoittaja: Hakanen, Matti & Heinonen, Upi & Sipilä, Petri
Kategoriat: 2.1. Verkostot ja sosiaalinen pääoma, 4. Johtaminen, 4.6. Strategiakirjat

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

Verkostojen strategiat

 

Ensimmäisen vuoden keväällä aloin hahmottamaan mitä asiakas keskiössä ajattelu tarkoittaa. Sen takia ajattelin nyt toisen vuoden syksyllä aloittaa lukemaan asiakkuuksista kertovia kirjoja. Kuinka niitä johdetaan ja miksi. Aloitin lukemalla kirjasta Verkostojen strategiat, joka kertoo yhteistyösuhteiden syvempää teoriaa. Sen jälkeen siirryin Pelisilmää asiakkassuhteisiin kirjaan, jossa kerrottiin myynnin teoriaa, jonka jälkeen luin Sateentekijän, joka oli täynnä konkreettisia vinkkejä myyntiin liittyen.

Myynti on tehtäväalue, joka ei juurikaan kiinnosta minua. Koko liiketoiminta kuitenkin perustuu myyntiin. Ilman myyntiä, ei ole asiakkaita. Ilman asiakkaita, ei ole liiketoimintaa. Olen puhunut, että haen akatemialta valmiuksia johtaa omaa yritystäni. Sen takia on välttämätöntä, että ymmärrän myynnin tärkeyden liiketoiminnassa.

 

Yhteistyö asiakkaiden kanssa

Kun aloitamme akatemian, meidät laitetaan heti kiertämään asiakkaita ja etsimään projekteja joita voimme lähteä tekemään asiakkaiden kanssa.  Silloin tavotteenamme oli vain saada liiketoimintamme käyntiin. Tällä hetkellä pystyn ainakin itse kartoittamaan omia halujani sekä tavoitteitani oppimisen kannalta. Tarkoituksen selventäminen on yhteistyön hankkimisen ensimmäinen vaihe.

”Mitä haet verkostoilta?”

On tärkeää tietää omat tavoitteensa ja halunsa, jotta pystyy kohdistamaan energian oikeisiin asiakkaisiin. Tähän kysymykseen täytyy osata vastata, ennen kuin lähtee tavoittelemaan verkostoja. Sinun täytyy siis ensin itse tiedostaa, mitä haluat, ennen kuin lähdet asiakkaisiin. Ethän sinä lähde suunnistamaankaan ilman karttaa, toivoen, että löydät rastit, kun tarpeeksi kauan etsit.

 

Seuraavaksi täytyy löytää verkostoja, joiden omat tavoitteet kulkevat käsi kädessä sinun tavoitteidesi kanssa. Yhteistyö verkoston kanssa syntyy kun pystytte molemmat tarjoamaan toisillenne hyötyä. Sinun täytyy siis myös pystyä tarjoamaan hyötyä verkoston toisille osapuolille.

”Mitä hyötyä pystyn tarjoamaan verkostolle?”

 

Näiden kahden kysymyksen tarkoituksena on luoda pohja yhteistyölle. Sillä verkostoituminen syntyy aina molemmin puoleisesta yhteistyöstä. Verkostojen tulee pystyä tarjoamaan toisille hyötyä ja sitä kautta toimia yhteistyössä kohti molempien tavoitteita. Luottamuksen rakentaminen vaatii vuorovaikutusta ja onkin hyvä tehdä molempien osapuolien kanssa selväksi, mitkä ovat odotukset toisilta. Yhteisten kokemusten kartuttua on annettava palautetta toisille ja kehitettävä toimintaa. Tätä voisi kutsua yritysten strategiseksi tiimiyttämiseksi.

”Tiimiytä verkosto”

 

 

 

Verkoston tiimiyttäminen

Tarkoitan verkoston tiimiyttämisellä sitä, että verkoston molemmat osapuolet laativat yhteisen päämäärän, mitä he tavoittelevat yhteistyöllään. Tämä sitouttaa molemmat osapuolet työskentelemään yhteistyössä. Yhteisen vision myötä, molemmille osapuolille myös selkenee täysin, mitä odottaa yhteistyöltä.

”Mikä on yhteinen päämääränne?”

 

Kun haluttu yhteinen päämäärä on asetettu, on aika miettiä strategia. Eli millä keinoilla pääsemme haluttuun päämäärään. Päämäärään saavuttamiseksi on varmasti monia eri tapoja, mutta strategian tarkoitus on kartoittaa kaikille selväksi millä keinoilla juuri me pääsemme päämäärään. Strategian teko on siis valintojen tekemistä eri tapojen välillä kohti päämäärää. Samalla strategia antaa kaikille yhteisen suunnan, mihin asioihin tulee keskittyä tulevaisuudessa.

”Millä keinoilla pääsemme päämääräämme?”

 

Kun näiden kysymysten avulla on pystytty hahmottamaan yhteinen tulevaisuuden tekeminen, niin on tärkeää pitää seurannasta kiinni. Tässä asiassa itselläni on johtamis-näkökulmasta paljon kehitettävää. Juttelin tiimimestareissa yhden rehtorin kanssa ja hän vertasi seurantaa laivan ohjaamiseen.  Ja juuri sitähän se on. Kun laivalla on sovittu päämäärä ja reitti, niin laiva tarvitsee kapteenin katsomaan aika-ajoin kompassia ja karttaa, että suunta on oikea.

”Kuinka usein katsot kompassia ja ilmoitat onko suunta oikea vai väärä?”

 

Nykyhetki

Tällä hetkellä suurin osa ajastani menee Kaltevan-Kaktuksen projektissa. Teemme sitä yhteistyössä Laajiksen kanssa, sekä olemme luoneet muutamia pienemmän roolin asiakassuhteita.

 

”Mitä haet verkostoilta?”

Se miksi lähin Laajiksen projektiin mukaan, oli johtamishaasteen näkeminen. Uskon myös, että Laajis on yhteistyökumppanina erittäin hyvä tulevaisuudessakin, esimerkiksi extremehommia ajatellen.

 

”Mitä hyötyä pystyn tarjoamaan verkostolle?”

Uskon, että nuorina ja innokkaina yrittäjänalkuina pystymme Antin, Heidin ja Harrin kanssa tarjota erittäin kovaa tulosta Laajikselle. Olemme täynnä unelmia ja intoa tehdä suuria asioita. Uskon sen näkyvän tekemässämme työssä. Maksamme rinnekahvilasta 15% provikkaa Laajikselle, mutta uskon, että suurin hyöty Laajikselle on kuitenkin positiivinen tunnejälki asiakkaissa, jonka innokas, rajojarikkova toimintamme saa aikaiseksi heissä.

 

Seuraavaksi käsittelin yhteistyön tiimiyttämistä. Päämäärää, strategiaa ja seurantaa.

Tällä hetkellä toimintamme on kohdistunut todella paljon suunnitteluun ja rakentamiseen. Olemme toki tehneet business model canvasin ja esitelleet sen Lasselle. Emme kuitenkaan ole asettaneet virallista päämäärää ja strategiaa toiminnallemme. Kun saamme luvat vetämään, niin on aika miettiä ne. Täytyy myös varata tapaaminen Lassen kanssa, jossa esitämme meidän visiomme ja strategian sekä kysymme Lassen mielipiteen asiaan, sekä haluan myös kirkastaa asiat, mitä Laajis haluaa hyötyä toiminnastamme.

Tällä hetkellä suurin tavoitteemme on saada kuitenkin myyntipaikka valmiiksi, joten sen luontiin täytyy myös tehdä strategia. Olemme aikatauluttaneet kerran, mutta se täytyy tehdä nyt uudestaan, koska muutoksia on tullut paljon.

 

Tulevaisuus?

Asiat joita vien käytäntöön, on projektimme uudelleen aikatauluttaminen.

Myös toimintamme päämäärän ja strategian luominen.

Sen esitteleminen Lasselle ja räätälöinti yhteistyössä Laajiksen halujen kanssa.

 

 

Ernesto Pylväläinen

Ernesto@aitoidea.fi

Ideaosuuskunta Aito, Tiimiakatemia

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!