Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

Verkostojen voima käyttöön markkinoinnissa

Kirjoitettu 25.05.15
Esseen kirjoittaja: Stiina Lampinen
Kirjapisteet: 3
Kirja: Many-to-Many - Markkinointi
Kirjan kirjoittaja: Evert Gummesson
Kategoriat: 2.1. Verkostot ja sosiaalinen pääoma, 6. Markkinointi, 6.2. Myynnin ja markkinointiviestinnän taidot ja työkalut, 6.3. Brandi ja mielikuvien kehittämisen työkalut

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

Markkinointi on kaikkine ulottuvuuksineen päätarkoitukseltaan halutun viestin välittämistä toivotulle kohderyhmälle. Viestin päämääränä on saada aikaan positiivinen reaktio ja ostopäätös. Ehkä juuri pienestä manipulointiluontoisuudestaan johtuen markkinointi on aina kiehtonut minua, minusta on hirmu mielenkiintoista tarkkailla ihmisiä ja seurata miten kukakin reagoi eri asioihin.

Tiimiakatemian aikana olen päässyt tutustumaan markkinointiin paremmin ja toteuttamaan sitä käytännössäkin jonkin verran, vaikkakin vielä aivan liian vähän. Kuitenkin vasta viime aikoina minulle on alkanut valjeta miten laaja kokonaisuus markkinointi todellisuudessa onkaan. Se kattaa sisälleen oikeanlaisen mainonnan, viestinnän, brändin, toimenpiteet ja ehkä tärkeimpänä yrityksen sisäisen viestinnän toimivuuden ja motivaation tekemiseen, joka välittyy ulospäin voimakkaasti.

Many-to-Many – markkinointi käsittelee verkostomarkkinointia ja sen tärkeyttä. Verkoston kirjan kirjoittaja Evert Gummesson määrittelee seuraavasti:

”Verkosto on sellaisten ihmisten yhteenliittymä, joita leimaavat samat intressit.”

Verkostomarkkinoinnilla tarkoitetaankin juuri esimerkiksi yrityksen työntekijöiden viestimistä vaikkapa asiakastapaamisilla. Ja mitä kattavammat verkostot, sitä enemmän voi luonnollisesti verkostomarkkinointia toteuttaa. Verkostojen todellinen laajuus ja niiden hyödyntämisen tärkeys olivatkin yksiä kirjan keskeisistä pointeista. Kirjassa puhuttiin teoriasta nimeltään six degrees of separation, jolla tarkoitetaan sitä että kaikkien maailman ihmisten välillä on korkeintaan kuusi kontaktia. Eli kun tunnet jonkun tyypin, joka tuntee jonkun tyypin, joka taas tuntee jonkun tyypin, joka tuntee tyypin jonka pikkusisko tuntee juuri sen tyypin joka voisi auttaa juuri sinua ja yritystäsi. Verkostoja kannattaa siis jatkuvasti kasvattaa ja käyttää hyödyksi – maailma on loppupeleissä melkoisen pieni paikka.

Learning Circucsen markkinointi verkoston voimalla

Päätin valita kirjan Learning Circucsen markkinoinnin oppien pohtimiseen, koska matka oli eräänlainen konsepti jota meidän tehtävämme oli markkinoida Tiimiakatemialaisille. Ja sana verkosto kuvaa Tiimiakatemiaa melko osuvasti. Tavoitteena meillä oli, että jokainen tiimi haluaisi lähteä mukaan reissulle, ja osallistuisi meidän järjestämiin yhteisiin kokoontumisiin innolla.

Kun lähdimme suunnittelemaan Learning Circucsen markkinointia Tiimiakatemialaisille, ensimmäisenä mieleen tuli vahvareissa esiintyminen, treenipölytykset, Tiimiakatemian Facebookissa viestiminen ja Learning Circusen omien Facebook-sivujen teko. Lisäksi joltain tuli hyvä idea ja teimme smartwallille kartan johon jokainen tiimi sai käydä piirtämässä oman matkansa reitin. Ennen lähtöä kaikille jaettiin mukaan ”surival kit”, eli laatikko johon kokosimme purkkaa, salmiakkia, suklaata, pelejä ja esitteitä reissusta asiakkaisiin vietäväksi. Tottakai yritimme saada reissulle huomiota myös medialta, mutta tämä ei sinänsä liity suoranaisesti Tiimiakatemian innostamiseen. Oikeastaan luotimme aika paljon siihen, että matka itsessään on niin innostava, ettei markkinointia Tiimiakatemialla juurikaan tarvita.

Vaikka kaikkien tekemistemme päämääränä olikin saada ihmiset innostumaan matkasta, jätimme verkoston voiman kokonaan huomioimatta. Toki matkasta puhuttiin Tiimiakatemialaisten keskuudessa paljonkin, mutta aina ei ehkä keskitytty siihen minkälaisia viestejä jaettiin eteenpäin. Miten olisimme saaneet pienillä teoilla, lauseilla ja viestittämisellä aikaan suurta innostusta? Yritimme muistaa tiedottaa toiminnastamme mahdollisimman paljon ulospäin, mutta unohdimme tiedottaa positiivisista asioista. ”Meillä ei ole Frankfurtiin asiakasta”, ”Koulutusohjelma on melko työläs”, ”Amsterdamin leirintäalue on perunut”, ”Scrum ei oikein sovi tähän suunnitteluun”, ”Asiat etenevät liian hitaasti” olivat varmaan viestit, jotka ihmisille jäivät päällimmäisinä mieleen. ”Meillä oli taas hauskaa lc-porukan kanssa”, ”Matkan yhteiset kohteet on valittu akatemialaisten mielenkiinnon mukaan”, ”Raksapäivät ennennäkemättömässä ympäristössä”, ”Mahdollisuus verkostoitua Amsterdamin akatemialaisten kanssa”, ”Tiimiytymistä Amazing Race-kisan merkeissä”, ”Aurinkoa, seikkailuja, kokemuksia” – viestejä olisi pitänyt painottaa huomattavasti enemmän.

One-to-one ja many-to-many

Sitä ei välttämättä tule ajatelleeksi, miten yhdelle ihmisille kerrottava yksittäinen lause onkin monelle ihmiselle kerrottava yksittäinen lause, etenkin niinkin tiiviissä yhteisössä kuin Tiimiakatemia. Melkein kelle vaan voi treenitauolla mennä vuodattamaan tuntemuksiaan, kuten vaikkapa ”Meillä ei ole vielä asiakasta Frankfurtiin, en tiedä mitä sinne keksitään”. Se on erittäin ihana ja hyvä asia, että ollaan avoimia ja kaikille voi jutella mistä vain. Kuitenkin markkinointimielessä kannattaa vähintäänkin miettiä, miten asiansa kertoo.

Tuo samainen lause on melko todennäköisesti nimittäin tavoittanut melko monet korvat jo seuraavaan treenitaukoon mennessä. Silloin sillä, kerroitko asiasi innostuneesti vaikkapa lisäämällä loppuun pätkän: ”Meillä ei ole vielä asiakasta Frankfurtiin, mutta vaikka ei saataisikaan, niin keksitään sinne kyllä jotain tosi hauskaa” alkaa olla aika suuri merkitys. Olen nimittäin huomannut, että negatiivisilla asioilla on taipumus muuttua puskaradion matkallaan vieläkin negatiivisimmiksi, samoin positiivisilla.

Ehkä markkinoinnin todellinen vaikeus olikin omassa innostumisessamme, on vaikeaa innostaa muut asiasta josta ei itse ole innostunut. Miten olisimme saaneet uskon omaan tekemiseen ja loistavaan lopputulokseen pidettyä kaikesta stressistä huolimatta? On nimittäin päivänselvää, että tuon kokoisen ihmismäärän liikuttelun järjestäminen ulkomailla tuo aina mukanaan epätietoisuutta. Itse luulen, että yksi tärkeimmistä parannuksista olisi ollut se, että meidän olisi pitänyt nähdä useammin. Scrum-checkit jäivät usealta kerta toisensa jälkeen väliin, ja kuukaudenkin mittainen tauko näkemisissä on liian pitkä, jos matkaan on enää kuukausi aikaa. Mutta se onkin jo sitten toisen esseen aihe.

Ynnäyksenä voisin sanoa, että Tiimiakatemialla on aika helppo saada ihmiset innostumaan asioista. Verkostot ovat hyvin tiiviit ja me nähdään toisiamme joka päivä. Oma innostuneisuus on kuitenkin kaiken a ja o.

En tiedä mihin seuraava Tiimiakatemian yhteinen matka vie, mutta toivon kyllä todella että sellainen järjestetään. Learning Circus oli nimittäin ylivoimaisesti yksi elämäni parhaista kokemuksista, eikä sellaista olisi tullut muuten varmaankaan tehtyä. Kuitenkin Tiimiakatemialaisten kansainvälisten verkostojen hyödyntäminen ja kasvattaminen kannattaa ottaa jollain tapaa tärkeäksi osaksi matkaa, myös markkinoinnissa. Vaikka Tiimiakatemialla on oma-aloitteista sakkia, silti kaikki jo matkan kerran tehneet eivät vieläkään käyneet yhdelläkään asiakaskäynnillä ulkomailla. Ehkä koko matkan teemaksi voisi ottaa asiakaskäynti-kilpailun? Tai jokaisen pitäisi toteuttaa matkalla jokin projekti? Mitä ikinä se on, odotan seuraava yhteistä matkaa valehtelematta kyllä jo nyt!

network

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!