Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

Verkostomarkkinointi

Kirjoitettu 17.11.13
Esseen kirjoittaja: Juho Koistinen
Kirjapisteet: 2
Kirja: Verkostomarkkinointi
Kirjan kirjoittaja:
Kategoriat: 1. Oppiminen

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)


Tämän kirjan ensimmäisistä lauseista tulee mieleen, kovin tutusti oma tiimini ja ehkäpä eniten Elmo. Kirjan mukaan uudet asiat kohdataan kolmessa vaiheessa. Ensin sille naureskellaan/pilkataan. Sitten trendiä vastustetaan raivokkaasti ja monesti asiattomin perustein, lopulta uusi ilmiö hyväksytään itsestäänselvyytenä.

Mutta siinä tulee esille mielestäni Akatemialla esiintyvä yleinen ongelma. Käytän Elmoa taas esimerkkinä hänellä on monesti vallan mahdottaman tuntuisia ideoita, jotka ovat aivan eri maailmasta kuin muilla ja yleensä siksi hyviä, mutta hänen sosiaaliset taidot ja ilmaisutaidot ovat niin huonot ettei hän saa ideaansa läpi, koska ei ole tarpeeksi vakuuttava, tosin tässä asiassa hän on tänä vuonna vielä hieman parantanut.
Nyt oli siis kyse ideoista, sitten voimme ottaa esimerkin, jostain projektista mihin henkilö tarvitsee rahaa tai vaikkapa työvoimaa. Siihen ei asennoiduta samalla tavalla, kuin puhuisimme asiakkaille ei olla niitä innostavia nuoria yrittäjiä vaan aika väsähtäneen oloisia ja sitten ihmettelemme, että kun emme saa rahoitusta tai porukkaa tiimiyrityksestä. Tässä myös faktat ja ennusteet ovat usein puutteellisia.
Kerron vielä yhden esimerkin itsestäni treenitilanteesta, mistä olenkin saanut palautetta. Olen kovin levoton ja saatan alkaa näpelöidä puhelintani yms. kesken esityksen. Ja tämähän on loukkaavaa esiintyjän kannalta, mutta vieritän tässäkin puolet vastuusta myös esityksen pitäjälle, onko hän osannut saada minut kiinnostumaan ja kuuntelemaan asiaansa ilmeisesti ei, haluaisin näihin asioihin tason nostoa, havahduin tähän MT:ssä jossa oli todella hyviä esityksiä, vaikka ideat olisivatkin jääneet puolitiehen.
Yhteenvetona tästä olisi siis minulla, että tuo uudet asiat kohdataan kolmen vaiheissa olisi helppo kääntää helpommaksi noissa mainitsemissani akatemian tilanteissa. Jos puhutaan oikeasti trendeistä niin nehän menevät yleensä juurikin tuossa kolmessa vaiheessa, otetaan siitä esimerkkinä muutto savelaan. Ensiksi oli puhetta, että mihinkä laitokseen sitä joudutaan, jonka jälkeen alettiin vastustamaan sitä aika ihmeellisiin asioihinkin vedoten ja nyt se on lopulta täysin arkea tulla savelaan.
Kirja käsittelee verkostomarkkinointia sen palkkausta ja miten luoda toimivaa verkostomarkkinointia, yritänkin pureutua nyt omiin mietteiseeni verkostomarkkinoinnista lisää, koska en onnistunut peilaamaan kirjan oppeja oikeastaan muuhun.
Meidän tiimiyrityksessämme on aika sääli juttu mielestäni sellainen asia ettei olla oltu halukkaita tutustumaan muihin akatemialaisiin niin paljoa, kuin Jussi esimerkiksi on tehnyt ja itsekin jonkin verran. Ja myös kerrottu omasta osaamisesta siinä sivussa, koska koen sen melkein yhtä tärkeänä kuin asiakkaisiin verkostoitumisenkin, sitä kautta voi tulla mielenkiintoisia keissejä ja oppia muilta ja tietenkin ihan sosiaalisessa mielessäkin tottakai aina on mukava tutustua uusiin ihmisiin.
Myös itse aina huomaan, että emme jostain syystä hyödynnä suhteitamme tarpeeksi. Koska emme koe jäänemme ehkä jonkin asiakkaan mieleen ja sitten emme kysy apua, joka johtuu täysin uskalluksesta ja suomalainen ihminen saattaa kokea sen osittain ikävänä ja pärjäävänsä itsekin. Mutta ihmiset haluavat auttaa toisiaan ja ei ole häpeällistä kysyä apua ja hyödyntää muiden ihmisten suhteita, koska sekin on verkostomarkkinointia mielestäni.

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!