Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

Vetovoima

Kirjoitettu 14.03.21
Esseen kirjoittaja: Arttu Hietala
Kirjapisteet: 2
Kirja: Vetovoima
Kirjan kirjoittaja: Nando Malmelin
Kategoriat: 1. Oppiminen

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

Vetovoimainen yritys on työyhteisö, joka on poikkeuksellisen houkutteleva työpaikka ja erityisen kiinnostava yhteistyö kumppani. Teos kertoo, mitä vetovoiman luominen edellyttää organisaation johtamiselta, toimintatavoilta ja viestinnältä. Kirja on inspiroivien työyhteisöjen ja merkityksellisen työelämän asialla. Se on kirjoitettu kaikille, jotka etsivät työlleen mielekkyyttä ja tarkoitusta. 

 

Kirja on siinä mielessä minulle ajankohtainen, että haluan tulevaisuudessa olla työnantajana yrityksessä, joka herättää vetovoimaa. Minun mielestä vetovoima on yksi hyvän brändi-imagon yleisimmistä reaktioista, mitä ihmiselle tai potentiaaliselle asiakkaalle pitää herätä.

 

Minun mielestäni hyvä esimerkki vetovoimaisesta brändistä on luksus vaatemerkki Balenciaga.  Balenciaga on hyvin kallis ja arvokas vaatemerkki, mutta heidän visuaalisella tarinan kerronnallaan brändi vielä vahvistuu. Markkinointi ja mainonta on hieman outoa, salaperäistä, mutta toisaalta super coolia. Instagramissa mainonta on lähinnä kaverien ottamia ’’vahinkokuvia’’, eikä niissä käytetä mitään tekstiä tai hashtageja. Silti seuraajia on 11.6 miljoonaa ja kuviin kommentoi sadat tuhannet ihmiset. Vaikka brändi on kasvanut, niin tutkin, että yrityksen markkinointi on ollut alustalähtien tällaista. Se on hienoa!

Balenciaga Winter 19 Campaign

 

 

  1. Tee vetovoimaisia päätöksiä

 

Keskittyminen yrityksen aineettomaan pääomaan, eli sellaiseen pääomaan, jota ei edes rahalla voi ostaa, niin vetovoima on yksi oleellisimpia fokusoitavia asioita. Kun yritys keskittyy vetovoimaan, niin hyvä lieve-ilmiö on, ettäyrityksen työntekijät ovat motivoituneita työtänsä kohtaan ja heistä paistaa läpi se, että he nauttivat olostaan työyhteisässä. Vanha johtamismalli hierarkisesti on väärä tapa johtaa tässä nykyisessä työelämässä. Tästä on hyvä kirja olemassa Mika Rubanovitschin Älä Ole Pomo! Yrityksessä tärkeintä on kääntää ajatusmaailma uusiksi, että miten joku päätös vaikuttaa yrityksen visioon ja yhteiseen tahtotilaan – eikä niin, että mitä se tuottaa meille esim. taloudellisesti pelkästään. Tärkeää on, että työntekijöillä, kumppaneilla, omistajilla on yhteinen tahtotila, joka heijastuu ulospäin myös vetovoimaisena työnantaja kuvana. Yrityksen kulttuuri on kuningas.

 

02 Kiteytä rohkeasti

 

Innostava strategia, missio, visio ja tavoitteet? Kerroin aiemmin kirjassa Mitä olisin halunnut tietää liike-elämässä hyvin, miten strategiatyö näyttäytyy esimerkin kautta. Jos ajatellaan strategiaa laivan perämisenä, joka yrittää pitää laivan oikealla kurssilla, niin visio on kompassi, joka osoittaa mitä halutaan saavuttaa. Missio vastaa meille, miksi ylipäätään matkalla ylipäätään ollaan ja mikä halutaan saavuttaa. Arvot kertovat, miten purjehditaan, ja määrittelevät yhdessä pelisäännöt; Miten kohdellaan muita veneilijöitä (mm. Kilpailijat), omaa miehistöä (Henkilöstö) ja ympäristöä. Strategia tehdään hyvin yksiselitteisesti ja se täytyy olla jokaiselle ymmärrettävä.

 

Kirjassa annettiin hyvä neuvo, että asioille pitäisi löytää aina perimmäinen olemus ja löytää kysymykselle miksi vastaus. Kun yritetään pohtia viestin kiteyttämistä ilman, että siihen tuodaan kirottu jargoni mukaan, niin on hyvä yrittää selkeyttää asia miksi kysymyksen kautta. Yleensä tämä yleinen, välillä jopa ahdistava ja ärsyttävä kysymys on oleellinen osa jonkun uuden luomista ja merkityksen löytämistä.

 

Teimme viime viikolla harjoitteen meidän tiimin Samulin kanssa, jossa tarkoitus oli löytää näihin kysymyksiin vastaus liittyen uuteen liiketoimintaan. Iso kysymys Why,

 

  • Mitä sinulle kasvu tarkoittaa?
  • Mitä sinä tavoittelet yritykselle?
  • Mikä on sinun motivaatio yritykseen?
  • Mistä lähti innostus yrittämiseen ja markkinointiin?

 

Tämä oli loistava harjoitus, ennen vision ja mission luomista, koska näitä kysymyksiä täytyi tosissaan miettiä.

 

05 Usko idealismin voimaan

 

’’Mitä enemmän yritys arvostaa ihmisiään, sitä enemmän ihmiset arvostavat yritystään. Kun ihmiset arvostavat työnantajaansa, he myös puhuvat myös siitä myönteiseen sävyyn’’

 

Olen kuullut yrityksistä, joissa on ollut pakko uudistaa brändi sen takia, että yrityksellä on paska maine. Olen nähnyt tästä myös brändi-uudistuksen. Brändiuudistus nähdään usein brändiuudistuksena, mutta kyse on yleensä kulttuurinmuutoksesta, jossa brändikuva tulee vasta seuraavana juttuna sen vierellä. Idealismi on osittain oman pääkopan mielenmuuttamista ja ajatusta, että ’’pystyn tekemään jotain pysyvää muutosta’’ Asioita voikin asettaa uhkarohkean optimistiseen näkökulmaan ja yhtäkkiä huomaa, että asioita alkaakin tapahtumaan. Itselläni on usein aika monessakin asiassa korkeat tavoitteet ja haluan jatkossakin harjoittaa, sitä että pystyn tähän. Idealism on varmasti myös yksi hyvän johtajan ominaispiirre, joka tuo yritystä lähemmäksi inspiraatiota.

Some of the most proficient business leaders start out as corporate idealists.

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!