Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

Vetovoima

Kirjoitettu 04.09.17
Esseen kirjoittaja: Harri Mustonen
Kirjapisteet: 2
Kirja: Vetovoima - Kirja inspiroivista yrityksistä, merkityksten johtamisesta ja idealismin voimasta
Kirjan kirjoittaja: Nando Malmelin & Jukka Hakala
Kategoriat: 1. Oppiminen

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

Millainen on vetovoimainen yritys? Mitä vetovoiman luominen edellyttää organisaatiolta? Mitä on mielekäs ja tarkoituksellinen työ? Esimerkiksi näihin kysymyksiin teos pyrkii vastaamaan.

Mielenkiintoisin kolahdus minkä sain lukiessa, oli ehdottomasti se, että ihmisiä ja sen välisiä suhteita ei voida kopioida. Ihmisten oikeanlaisella johtamisella luodaan paremmat edellytykset menestykseen. Menestyvät yrityksen tulee erilaistua ja henkilöstön avulla ehdottomasti voi erilaistua. Henkilöstön avulla erikoistumista käytetään vielä edelleenkin liian vähän hyväksi, monet yritykset toimivat edelleen vanhoin, kirjoihin kirjoitettujen johtamismallien avulla. Nykyään työelämä on muuttunut siihen suuntaan, että ihmisten luovuutta, aloitekykyä ja intohimoa tulisi kunnioittaa johtamismalleissa. Merkityksellinen ja arvokas työ tulisi luoda yrityksen kulttuuriksi.

Jim Collins on todennut, että oikeanlaisten ihmisten löytäminen on yrityksen suurin kasvun haaste. Tämä selvisi minulle myös koostaessani Kasvu Openin Kasvajat 2017 – selvitystä. Kasvu Open on suomalaisille kasvunhaluisille pk-yrityksille suunnattu kasvunsparrausohjelma. Tänä vuonna 420 yritystä sai sparrausta kasvuun ja heistä 156 yritystä vastasi Kasvajat selvitykseen. Kysyimme kyselyssä yrityksen suurimpia kasvun haasteita ja kaksi asiaa nousivat selkeästi esille vastauksissa; Kasvun rahoittaminen, sekä oikeanlaisten ihmisten löytäminen. Todellinen ongelma onkin se, että oikeanlaisia henkilöitä ei löydy. Mutta onko keinot heidän löytämiseensä oikeat? Onko suomalaiset pk-yritykset vetovoimaisia? ja miten he voivat erottua joukosta?

Vuonna 2010 Google tarjosi kaikille 23 000 työntekijälleen 10 % palkankorotuksen. He perustelivat palkankorotusta sillä, että he haluavat sijoittaa työntekijöihinsä, sekä haluavat myös jatkossa houkutella oikeat henkilöt heille töihin. Miten tätä vastaan taistellaan? Pk-yrityksille vetovoimaisuuden luominen on erittäin tärkeää, on vain keksittävä ratkaisuksi jotain muuta kuin raha, esimerkiksi työntekijöiden jatkuva kouluttaminen. Onnelliset työntekijät toteavat usein, että saavat tehdä sitä mitä aina ovat halunneet tehdä. Tätä onnellisuutta esiintyy muillakin, kuin NHL-jääkiekkoilijoilla. Esimerkiksi asiakaspalvelu- ja konsultointitöissä kuulee näitä tarinoita. En kuitenkaan allekirjoita tätä kohtaa kirjasta. Toki voit tuntea onnellisuutta, kun työtehtävät ovat mielekkäitä ja merkityksellisiä sinulle. En kuitenkaan usko siihen, että joku on aina halunnut tehdä jotain tiettyä tehtävää. Miten sellaista voi tietää, ellei kokeille tässä maailmassa kaikkea? Uskon, että tulevaisuuden työmarkkinoilla haasteena yhä enemmän ja enemmän tulee olemaan se, että ihmiset etsivät kutsumusammattiaan ja yritykset etsivät heidän arvoihinsa sopivia ammattilaisia. Pelkona onkin se, että hyviä työntekijöitä jää vellomaan välitilaan, koska työtehtäviä ei tunneta riittävän merkitykselliseksi itselle. Myös nuorille yhteiskunta luo mielestäni entistä enemmän paineita tämän takia. Kouluissa tulisikin mielestäni alkaa opettamaan aiheita; Millaista on tulevaisuuden työ? Mitkä ovat voimatekijöitä tulevaisuuden työnhakijoille?

 

Toteutin osana Kasvun Roihun toimeksiantoa myös työnantajakuvakyselyn viime syksynä. Myös sieltä nousi esille hyvin vahvasti se, että tulevaisuuden työntekijät (korkeakouluopiskelijat) kaipaavat mielenkiintoisia ja merkityksellisiä työtehtäviä. Onkin mielestäni mielenkiintoista, että tulevaisuuden työntekijät haluavat näitä asioita ja tulevaisuuden vetovoimaiset yritykset haluavat tätä tarjota. Miten nämä osaajat ja yritykset saadaan tulevaisuudessa tehokkaammin saatettua yhteen? Yritysten rekrytointi, sekä yksilöiden henkilöbrändäys on nyt merkityksellisiä tekijöitä, joista puhutaan paljon. Myös työnhaku on muuttunut tehokkaammaksi digitalisaation vuoksi. Etenkin tässä taloustilanteessa osaavien tekijöiden, sekä vetovoimaisten yritysten saattaminen yhteen on erittäin tärkeää.

Harri Mustonen
harri@aitoidea.fi
044 988 0443

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!