Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö
VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

Jouko Holmström

Essee

Vetovoima

 

Pari viikkoa sitten vietin syyslomaani ja otin luettavakseni Nando Malmelinin ja Jukka Hakalan kirjan Vetovoima – Kirja inspiroivista yrityksistä, merkitysten johtamisesta ja idealismin voimasta (Talentum, 2012). Kyseinen opus on pyörinyt lukulistallani jo viime keväästä lähtien, joten oli korkea aika tutustua kirjaan. Vetovoiman keskeisenä teemana on ajatus, että yritysten toiminta kaipaa nykypäivänä lisää idealistista ihmisläheistä otetta, perinteisesti vallalla olevan talousorientoituneen ajattelun rinnalle. Sen sijaan että yritykset kauppaisivat tuotteitaan kasvottomalle asiakasmassalle, päämääränä tuottaa voittoa omistajilleen, yritysten olisi nyt keskityttävä olemaan vetovoimaisia, samalla vuorovaikuttaen ympäristönsä kanssa, tarjoten merkityksellisyyttä ihmisille yhteisössään.

Vetovoimaisten ihmisten ja yritysten kanssa halutaan olla tekemisissä, koska ne toiminnallaan edistävät asioita isommassa kuvassa, eli kliseisemmin ”ovat mukana parantamassa maailmaa”. Yritys ei voi enää toimia irrallisena omasta ympäristöstään, vaan sen tekemistä arvioidaan jatkuvasti paitsi taloudellisten, myös yhteiskunnallisten ja eettisten mittareiden perusteella. Humanistisesti ajatellen, ihmiset toimivat omien arvojensa perusteella pääosin tiedostamattaan, mutta karsastavat herkästi niiden kanssa ristiriidassa olevia toimijoita. Nykymaailmassa jokaisen on helppo kertoa oma mielipiteensä, ja omia kokemuksia jaetaan herkemmin kuin koskaan. Usein yrityksissä tunnistetaan vain maksavien asiakkaiden muodostaman yleisön tuntemusten arvo, herkemmin unohdetaan omien työntekijöiden, yhteistyökumppanien ja muiden sidosryhmien kuuntelu.

Vetovoiman keskeinen teesi kestävän ja vetovoimaisen yrityskulttuurin rakentamisessa onkin nostaa oma väki prioriteeteissa asiakkaan yläpuolelle. Perinteisemmän talousajattelun mukaisesti, tämä ei välttämättä ole perusteltua, sillä se helposti kasvattaa yrityksen kustannuspuolta, mutta idealistisemmin se on varmin tie sitouttaa ihmiset yritykseen ja kasvattaa yrityksen vetovoimaa. Tämä näkyy yleensä viiveellä myös kasvuna liiketoiminnan tulopuolella. Tähän toki kuuluu oleellisesti ajatus, että itselleen merkityksellistä työtä tekevä ja motivoitunut työntekijä on yritykselle parasta mahdollista markkinointia. Yrityksen ja omien arvojensa mukaisesti työskentelevä ihminen kykenee omalta osaltaan tarjoamaan asiakkaalleen laadukkaan ja kokonaisvaltaisen kokemuksen, jota asiakas suosittelee mielellään eteenpäin. Vetovoimaiset ja henkilöstöönsä investoivat yritykset ovat yleensä myös kaikkein halutuimpia työpaikkoja. Nykyään parhaita osaajia pystyy harvoin sitouttaa pelkällä palkkatasolla, vaan yrityksen on pystyttävä tarjoamaan osaajalle uskottava näkymä uransa ja osaamisensa kehittämiseen. Lisäksi yrityksen on onnistuttava lunastamaan nämä työntekijälle annetut lupaukset, jotta hän sitoutuu yritykseen muutenkin kuin vain sopimuspaperilla.

Myös omassa yrityksessämme Gravissa olemme törmänneet tilanteeseen, jossa oppimisen alustana toimiva tiimimme, ei olekaan näyttäytynyt yksilöille parhaita mahdollisia oman osaamisen kehityksen edellytyksiä tarjoavana työpaikkana. Tämä on herättänyt luonnollisesti ristiriidan, jossa yksilö pohtii saako hän sitoutumisestaan, ja omasta työstään ansaitsemaansa arvostusta yritykseltämme. Näin ollen on ollut tärkeää, että Gravissa Johtoryhmämme on skarpannut kollektiivisesti mm. taloutemme seurattavuuden kanssa, jolloin olemme pystyneet konkreettisilla investoinneilla todistamaan, että tiimi tukee ja palkitsee yksilöiden työntekoa. Olemme myös syksyn aikana havahtuneet jälleen kerran kiitoksen, välittömän palautteen antamisen, ja onnistumisista palkitsemisen tärkeyteen. Nämä kaikki ovat ideaalitilanteessa pieniä palasia päivittäistä tekemistä siellä täällä, mutta koska niitä on haastava mitata ja seurata, niiden puutetta ei pelkkää yrityksen talouspuolta pohtimalla huomaa. Kun tällaiset tiimin sisäiset vetovoimatekijät ovat kunnossa, ihmisten energia ja osaaminen kohdentuvat heille oikeasti mielekkääseen toimintaan, ja tämä johtaa myös onnistumisiin myynnissä ja sujuvaan yhteistyöhön asiakkaidemme kanssa.

Tiimiakatemialla onnistuneesti asiakkaille tehdyt projektit ja mm. Gravin tapauksessa pidempään asiakkaille tuotetut jatkuvat (esim. kk-veloitteiset) palvelut, houkuttelevat asiakasyrityksiä tarjoamaan tiimiyrittäjille työpaikkaa, Akatemian ollessa vielä kesken. Myös Gravissa useampikin tiimin jäsen on saanut työtarjouksia, paitsi asiakkailtamme, myös muilta yrityksiltä. Yhdessä kokemamme ja saavuttamamme kokemukset ovat kuitenkin olleet toistaiseksi Graville niin vahva vetovoimatekijä, että yksilöt ovat päättäneet jatkaa tiimissämme, tarjoten yrityksille mahdollisuutta teettää haluamansa palvelu Gravin kautta laskutettuna.

Koska jokaisella meistä on myös henkilökohtaisia tavoitteita ja intohimoja, ainoa tapa suunnata tiiminä samaan suuntaan, on luottaa meille kehittyneeseen (osin varsin idealistiseenkin) kulttuuriimme, jossa yhteiset arvomme näkyvät. Vahvuutenamme ja isona vetovoimatekijänä voin myös pitää sitä laajuutta, miten monenlaista liiketoimintaa ja osaamista tiimistämme löytyy. Haasteenamme on vain löytää koko tiimiä eteenpäin puskeva tasapaino markkinointipalveluiden, henkilöstövuokrauksen ja kuluttajatuotteiden myynnin väliltä. Näin voimme tiiminä kasvaa edelleen Akatemian loppuajan, ja meistä jokaisella on mahdollisuus jatkaa asiakkaidemme kanssa yhdessä tai yksilöinä myös Akatemian jälkeen.

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!