Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

Viestinnän valmis polku ei toimi

Kirjoitettu 04.12.13
Esseen kirjoittaja: Tapio Auvinen
Kirjapisteet: 1
Kirja: Mitä tapahtuu huomenna?
Kirjan kirjoittaja: Kirsi Piha
Kategoriat: 1. Oppiminen

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

Kirjassaan “Mitä tapahtuu huomenna viestinnälle?” Kirsi Piha väittää nykyisten yleisten markkinoijien käyttävän huonoja sekä kulutettuja markkinointikanavia. Pihan mukaan 80% yrityksistä markkinoi itseään maksimoimalla lehtinäkyvyyden ja lisäämällä yleistä hälyä. Yrityksien sisäinen viestintä on myös Pihan mukaan huonolla mallimma monissa suurissakin yrityksissä.

“Jos joku huutaa kovimmin, on kasan alimmaisin”, väittää Jethro Rostedt. Väite perustuu siihen, että nykyään markkinoinnissa ei enää pärjää kovalla volyymillä ja lisäämällä mainos tulvaa. Markkinoinnin pää paino tulisi liittyä sen viekkauteen ja lisä arvoon. Nykyisestä loputtomasta mainosvirasta on vaikea erottua ärsyttämättä kuluttajia, jollei tee houkuttelevaa mainosta, joka herättää huomiota esimerkiksi hauskuuttamalla tai vihastuttamalla. Mainoksia tulisi ajatella asiakaslähtöisesti.

Suuret lupaukset mainoksissa eivät myöskään Pihan kukaan enää auta. On siirryttävä puheista tekoihin. Asiakas tajuaa nopeasti, jos yritys lupaa jotain, mutta kun hän menee itse yritykseen, eikä saakaan luvattua palvelua ei hän hyvin todennäköisesti kerro yrityksestä eteenpäin ainakaan positiiviseen sävyyn. Huomasin itse saman kun kävin akatemian viereisessä K-marketissa, jossai saamani palvelu oli jotain aivan muuta, kuin k-kauppojen mainoksessa oli luvattu. Myyjä tiuskaisi takaisin kysymykseeni ja ryntäsi pois kassalta heti kun oli saanut ostokseni laskutettua, vaikka jonoa oli vielä minun takananikin. Tämä kyseinen myymälä ei seisonut lupaustensa takana, joten petyin asiakkaana.

Hienosti toteutetusta ja jännästä viestintä tempauksesta ei myöskään ole merkittävää hyötyä, jos se ei tue yrityksen yhteistä strategiaa. Tämän vuoksi on erittäin tärkeää, että viestinnän painopisteet määritellään liiketoimintastrategian pohjalta. Tähän pystyäkseen yrityksen viestintäjohtajalla tulee olla kattava kuva yrityksen toiminnasta. Viestintä johtajan tulisi Pihan mukaan olla toimitusjohtajan paras kaveri. Näin viestintäjohtaja pysyisi perilla koko yrityksen strategiasta ja tavoitteista. Samalla Viestintäjohtaja pystyy kertomaan toimitusjohtajalle mitä yrityksessä kokonaisuudessaan tapahtuu. Viestintäjohtajan tulisi olla se välikäsi, joka pitää paketin kasassa ja antaajokaisen äänen kuulua. Tätä teioriaa meidänkin tulisi toteuttaa Dynaamian viestintäsolun sisällä. Meillä pitää olla kokoajan käry siitä, mihin yrityksemme haluaa päästä. Meidän pitää olla yksi askel edellä viestimässä tiimillemme ja ulkopuolisille siitä, mikä on tavoitteemme ja millaisia me olemme.

Nykyään ainoastaan 30% viestintäjohtajista on yrityksen johtoryhmässä. He kokavat etteivät voi vaikuttaa yrityksen liiketoiminta strategiaan ja siksi heidän paikkansa siellä olisi turha. Hänen paikkansa siellä kuitenkin on kriittisen tärkeä, koska viestintäjohtajan tulis ymmärtää yrityksen “iso kuva”. Ilman tätä ymmärrystä moni viestinnällinen tempaus voi mennä pahasti ohi yrityksen yhteisesta strategiasta ja voi jopa mennä ristiin yrityksen yhteisten arvojen kanssa. Esimerkiksi markkinointi voidaan kohdentaa pelkästään väärinymmärryksen takia avian väärälle kohderyhmälle. Tämän vuoksi on tärkeää, että viestintäjohtaja ymmärtää mitä yrityksessä tapahtuu ja pitää myös huolen siitä, että yrityksen muut toimiat ovat ajantasala.

“Nykymaailmassa jokaisen johtoryhmässä olevan ihmisen tulee omata vahvat viestintätaidot tai hankkia ne nopeasti”, Piha väittää. Juhani Tamminenkin toteaa kirjassaa menestyksen olevan 15% osaamista ja 85% kommunikaatiotaitoja. Jos johtoryhmän henkilöt eivät osaa kertoa ajatuksiaan selkeästi eteenpäin ei heidän ajatuksillaan ole tällöin mitään merkitystä. Jos he eivät saa viestiään perille itse työntekijöille asti on työntekijöiden vaikea toteuttaa tämän henkilön visiota. Viestin välittämisessa viestintäjohtaja on myös tärkeässä roolissa. Johtoryhmän jäsenet kertovat viestintäjohtajalle ja viestintäjohtaja kertoo siitä eteenpäin. Tässä kohdassa omassa tiimissäni astuu mukaan myös koko viestintäsolu, johon itsekkin kuulun. Tehtävämme on tuoda mahdollisimman vahvasti esille jokaiselle se mitä olemme tekemässä ja mikä on sen tehtävän tavoite.

 

 

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!