Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

Viisas pääsee vähemmällä 2.0

Kirjoitettu 28.01.21
Esseen kirjoittaja: Jesse Takala
Kirjapisteet: 2
Kirja: Viisas pääsee vähemmällä 2.0
Kirjan kirjoittaja: Sampo Sammalisto
Kategoriat: 1. Oppiminen, 8. Henkinen kasvu, 8.3. Havahtuminen - ihmisenä kehittyminen

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

Kuuntelin Sampo Sammaliston kirjan ”Viisas pääsee vähemmällä 2.0” Olen nyt kuunnellut kirjoja ja todennut, että kun kuuntelen kirjaa ja teen jotain aivotonta (vaikka olen kävelyllä), sisäistän paljon paremmin asiat. Lukeminen on minulle haastavaa ja ajatukset pomppivat milloin missäkin ja missaan yhtäkkiä viisi lukemaani sivua.

Sampo kertoo kirjassaan 52 vinkkiä tehokkaampaan ja onnellisempaan elämään. Kirjassa annettiin neuvoja elämän jokaiselle osa-alueelle. Asia oli pakattu kohtuullisen tiiviisti ja siinä pysyi mukana. Tässä mielestäni parhaat vinkit mitä kirjasta sain:

 

Työpäivien ja -viikkojensuunnittelu

Suora lainaus kirjasta: ”Tutkimusten mukaan ihmiset, jotka käyttivät joka aamu ainoastaan viisi minuuttia työpäivänsä suunnitteluun, olivat merkittävästi tehokkaampia kuin ne, jotka eivät aloittaneet työpäiväänsä suunnittelemalla”. Mielestäni parasta itsensä johtamista on huolellinen suunnittelu.  Sampo itse käyttää joka perjantai 15 minuuttia seuraavan viikon viikkosuunnitelmaa varten. Viikkosuunnitelman ei tarvitse olla täysin valmis tai aikataulullisesti tarkka, se täyttyy viikon kuluessa ja asioita voi siirrellä tai muokata. Itse olen taas tammikuun alusta ottanutkin käyttöön tämän viikkosuunnitelman tekemisen. Itse teen sen maanantaina aina ensimmäisenä asiana. Se saa asioiden hoitamisesta johtuvan stressin lähes täysin pois. Kun olet kirjannut mitä tulee tehdä ja aikatauluttanut asiat, sinun tarvitsee enää tehdä ne. Suurin ongelmani on ollut nuoresta lähtien se, etten suunnittele mitään kunnolla, olen ajatellut, että se on stressitöntä elämää. Jos ajatuksesi pyörivät siinä mitä pitää tehdä seuraavaksi ja muistankohan nyt tuon asian, et pysty keskittymään sen hetkiseen tehtävääsi tai tilanteeseesi 100%.

Olen myös huomannut, että kun kirjaan viikkosuunnitelmaani tekemäni asiat, viikon päätteeksi minulla on aikaansaanut olo. Aiemmin olen ajatellut, että en saa yhtään mitään aikaan, mutta nyt olen huomannut, että tuleehan sitä tehtyä vaikka ja mitä. Viikkosuunnitelma myös kannustaa tekemään enemmän ja huomaat, että huolellisella suunnittelulla voit tehdä huomattavasti paljon enemmän asioita. Saan boostia omaan tekemiseeni, koska saan onnistumisen tunnetta, vaikka tehtävät sinänsä eivät olisi viikon aikana mitenkään haasteellisia. Vahva suositus kaikille ketkä ovat hieman heikkoja itsensä johtamisessa!

 

 

Unen laadun parantaminen

Olen huono pitämään ”hyvää” unirytmiä. Jos minulla ei olisi aikataulutettuja menoja, unelma unirytmini olisi 6-15, eli aamukuudesta iltapäiväkolmeen. Tuo olisi itselleni luonnollinen rytmi, joten 22-7 rytmi ei ihan sovi itselleni. Teen asiat aina illasta/yöstä jos vain mahdollista, saavutan tuolloin helpoiten flow-tilan. Tällä hetkellä unirytmini on 2- siihen asti milloin herätys on, oli se sitten klo 7 tai 13.

Sampo kertoo unen monista haittavaikutuksista, jopa sairauksiin asti, mitä vähäinen uni aiheuttaa. Taas hyvällä unella on todella paljon positiivisia vaikutuksia.

Sampon vinkit parempaan uneen.

-Kahvin/kofeiinin juomisen oikea ajoittaminen

-Liikunnan harrastaminen alkuillasta

-Valaistujen ruutujen välttäminen iltaisin

-Alkoholin välttäminen

-Makuuhuoneen oikeat olosuhteet

-Lukeminen ennen nukkumaan menoa

 

Näiden vinkkien kohdalla tajusin, ettei mikään kohdista toteudu kohdallani, jes! Kofeiini voi vaikutta vielä 10 tunnin jälkeen kehossasi, joten sitä ei kannattaisi juoda kello 12 jälkeen. Liikunta alkuillasta parantaa unenlaatua. Näytöt pitävät sinut hereillä, aivot luulevat, että on päivä. Viina heikentää unen laatua huomattavasti, krapulassa harvoin olet virkeä. Makuuhuoneen tulee olla paikka rauhoittua eikä siellä kannattaisi viettää muuten aikaa. Kirjan lukeminen rentouttaa.

Itse saatan juoda energiajuomia kello 18 jälkeen. Saatan käydä kuntosalilla klo 22. Selaan puhelinta käytännössä niin kauan, kunnes nukahdan. Alkoholia en kyllä nauti tippakaan, jos seuraavana päivänä tulee olla virkeä. Olen kuitenkin huomannut, että viikonlopun kestävä ”rentoutuminen” vaikutta vireystilaan parhaimmillaan vielä torstaina. Makuuhuoneessa katson televisiota tai pelaan myös päivisin. Kirjaa luen joskus ennen nukkumaan menoa.

Ehkä näistä löytyi syy huonoon ihanne unirytmiini! Tulee ehdottomasti ottaa nämä vinkit testiin.

 

 

Kirjassa oli vielä paljon vinkkejä, mutta kirjasin nämä tärkeimpinä itselleni ja näistä on varmasti hyötyä suurimmalle osalle tuntemistani ihmisistä. Kirjassa oli paljon asioita, joihin olen törmännyt aiemmin, mutta pitäisin tätä tiivistettynä käsikirjana itsensä johtamiseen. Luulen, että minun kannattaisi lukea tällaisia kirjoja enemmän ja useammin, jotta asiat pysyisivät mielessäni. Lukusuositus kaikille.

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!