Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

Vinkkejä tehokkuuteen

Kirjoitettu 24.05.15
Esseen kirjoittaja: Hannes Hautala
Kirjapisteet: 2
Kirja: Viisas Pääsee Vähemmällä
Kirjan kirjoittaja: Sampo Sammalisto
Kategoriat: 1. Oppiminen, 1.2. Oppimisen taidot ja työkalut, 3.2. Yrittäjän taidot ja työkalut, 8. Henkinen kasvu

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

Sampo Sammaliston kirja Viisas pääsee vähemmällä (Kauppakamari 2014), kertoo tehokkuudesta ja ajanhallinasta. Se on todellinen mestariteos. Kirjaa ja sen alaotsikkoa, ”52 niksiä tehokkaampaan ja onnellisempaan elämään” on kommentoitu muun muassa seuraavasti: ”Konkreettinen ja selkeä kirja, joka maksaa itsensä moninkertaisesti takaisin, jos kykenet viemään edes yhden 52 ideasta käytäntöön.” Kommentti on Saku Tuomisen, joka on luova johtaja ja perustaja, Idealist Groupilta.

Vein käytäntöön osana niksiä 29 ”Unen laadun parantaminen” neuvon olla juomatta kofeiinipitoista kahvia lounaan jälkeen. Tosin en tiedä maksoiko se vielä itseään takaisin, vai otinko takkiin, sillä kofeiiniton kahvi on kalliimpaa kuin tavallinen kahvi. Muita neuvoja niksissä 29 on unen kellottaminen, jota olen testannut kaverin vinkistä jo aikaisemmin, mutta eri konsteilla. Koska unijaksot ovat noin 1,5 tunnin mittaisia herääminen kannattaa ajoittaa syklin alkuun jolloin ei ole syvässä unessa ja herääminen tuntuu luontevalta. Siksi olen pyrkinyt arvioimaan nukahtamisen ja nukkumisajan niin, että herään tuona syklin alkuvaiheella. Tosin Sammalisto puhuu niksissä 30, että unisyklit ovat 90–120 minuutin pituisia. Niksissä 29 sammalisto kehottaa käyttämään ikään kuin käänteistä herätyskelloa eli laitamaan herätyskello soimaan silloin kun pitää mennä nukkumaan (tosin myös soimaan varalta aamulla, jos on varmistettava herääminen esim. palaverin takia). Tästä Sammalisto käyttää nimeä nukahtamiskello. Hän neuvoo aikaistamaan nukahtamiskelloa niin kauan, että pystyy heräämään virkeänä oikeaan aikaan ilman herätyskelloa. Niksissä 30 on perustelu herätyskellottomuudelle ja se on ihmisen luontainen kyky herätä kevyen unen vaiheesta.

Koska Sammaliston niksit nivovat yhteen ajanhallintaa, tehokkuutta ja viisasta toimintaa, halusin tuoda esille ensimmäisenä mielestäni tärkeimmän niksin eli niksin 29. Unesta sammalisto kirjoittaa näin: ”Tutkimusten mukaan liian vähäinen tai huonolaatuinen uni altistaa ylensyönnille, alentaa tehokkuutta, vähentää luovuutta, alentaa mielialaa, haittaa oppimista, alentaa vastustuskykyä, ja altistaa vakaville sairauksille, kuten tyypin 2 diabetekselle, masennukselle ja sydän- ja verisuonitaudeille. Tämän vuoksi laadukkaan unen varmistaminen voi olla tärkein tapa parantaa terveyttäsi ja elämänlaatuasi.”

Toinen tärkeä niksi minkä vein käytäntöön, on niksi 9: ideoiden muistaminen. Kun idea tai ajatus pulpahtaa mieleen se kannattaa heti kirjoittaa ylös, siis heti. Tästä on monenlaista hyötyä. Ensinnäkin ajatus ei kuormita aivoja ja stressitasot laskevat kun ajatus on tallennettu pysyvästi muistiin paperille, puhelimeen tai johonkin aivojen ulkopuoliseen muistiin. Toiseksi hyvää ideaa tai asiaa ei menetä kun se on fyysisesti tallessa, koska aivojen kyky muistaa on rajallinen. Sammalisto suosittelee toteuttamaan idean heti jos se on mahdollista. Kun idean toteuttaminen ei ole mahdollista sille kannattaa varata kalenterista aika. Jos idea tai ajatus ei ole sellainen, että se pitää laitaa kalenteriin, se kannattaa tallentaa johonkin omaan ideapankkiin esimerkiksi Googlen palveluun tai Evernoteen.

Päivän suunnitteleminen oli kolmas tärkeä neuvo, minkä otin lähes jokapäiväiseen käyttöön. Olin kyllä aikaisemmin suunnitellut päiviäni, mutta en samalla tavalla, enkä yhtä tehokkaasti. Työpäivien ja viikkojen suunnitteleminen eli niksi 8 valmentaa tekemisen tehokkuuteen päivän aikana. Samalla se lisää tunnetta, siitä että voi itse vaikuttaa ja ohjata tekemisiään. Sammalisto kertoo, että autonomian- ja ajanhallinnantunne ovat merkittäviä positiivisesti onnellisuuteen ja työviihtyvyyteen vaikuttavia tekijöitä. Sammalisto suositteleekin käyttämään vaivaiset viisi minuuttia vuorokaudesta päivän suunnittelemiseen, koska tutkimusten mukaan päiväänsä suunnittelevat ovat huomattavasti tehokkaampia verrattuna päiväänsä suunnittelemattomiin. Sitä voisi verrata hampaiden pesuun. Kun viitsit huolehtia itsestäsi ja peset hampaitasi 2x2min/vrk eli neljä minuuttia vuorokaudessa hampaasi pysyvät paremmin kunnossa. Vielä kun lisäät viiden minuutin päiväsuunnitelmaan niksistä 31, työpäivän aloittaminen, neuvon tehdä aamulla muutaman tärkeimmistä tehtävistä saat vuorokautesi rullaamaan hyvällä fiiliksellä kun muutama tärkeimmistä tehtävistä on jo aamulla tehtynä.

Suosittelen ottamaan tästä kirjasta kaiken hyödyn irti, sillä harva kirja tarjoaa ajanhallinnan, tehokkuuden ja kosmeettisen älyn symbioottista yhdistelmää vietäväksi suoraan käytäntöön. Kirjan kirjoittaja kertoo että kirjaa voi hyödyntää kahdella eri tavalla: joko niin, että saa tehdyksi lyhemmässä ajassa saman määrän töitä eli voi lisätä omaa vapaa-aikaansa, tai voi tehdä samassa ajassa enemmän töitä, jolloin saa aikaan enemmän. Jos tästä kirjasta innostuu kunnolla suosittelen lukemaan myös Sampo Sammaliston blogia: //viisaampaatoyta.com.

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!