Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

Viraalimarkkinoinnin käsikirja

Kirjoitettu 18.09.18
Esseen kirjoittaja: Juuso Oinonen
Kirjapisteet: 2
Kirja: Contagious: Why Things Catch On
Kirjan kirjoittaja: Jonah Berger
Kategoriat: 6. Markkinointi, 6.3. Brandi ja mielikuvien kehittämisen työkalut, 6.4. Uuden aallon markkinointi

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

Olen aina ollut siinä uskossa, että viraali-ilmiöitä ei oikeasti voi suunnitella. Ne ovat olleet minulle aina sattuman kaupaa. Fidget spinnerit, PSY, bottle flip ja Apple. Tokihan osaamista on varmasti ollut taustalla, joissain tapauksissa jopa poikkeuksellisen paljon, mutta kuvittelin aina, että nämä ilmiöt ovat suurelta osin tuurilla syntyneitä. Berger osoitti minun ajatukseni vääriksi teoksellaan Contagious: Why Things Catch On.

Kirja on siis käytännössä viraalimarkkinoinnin käsikirja. Ajatus siitä, että viraali-ilmiön voi luoda, on kiehtova ja sai pohtimaan sitä, millaista markkinointiosaamista monien ilmiöiden takana on oltava. Berger tiivistää ajatuksensa kuuteen kohtaan, jotka jokainen yhdessä ja erikseen auttavat markkinoinnissa ylipäänsä ja riittävän suurella efektillä voivat aiheuttaa jopa viraali-ilmiön. Nämä kuusi ajatusta ovat:

  1. Social currencySaako tuote sinut näyttämään hyvältä?
  2. TriggersMillä tavalla sinua muistutetaan siitä?
  3. EmotionSuuret tunteet saavat ihmiset jakamaan!
  4. PublicMitä muut tekevät?
  5. Practical valueOnko tuotteestasi oikeasti jotain hyötyä?
  6. StoriesVoiko tuotteesi yhdistää hyvään tarinaan? 

Social currency

Jos tuotteesi saa ihmiset näyttämään hyvältä, sillä on ehdottomasti enemmän arvoa, kuin normaalilla versiolla. Se saa ihmiset kertomaan siitä muille ja jakamaan sanomaa someissaan ja missä tahansa muualla tuottaen samalla myös ihmisille lisäarvoa. Näyttäväthän he entistä coolimmalta.

Hyvä esimerkki on Singaporessa toimiva hotelli Marina Bay Sands. Tiimimme Aasian reissulla halusimme ehdottomasti yöpyä tässä hotellissa. Hinnalla ei niinkään ollut merkitystä siinä vaiheessa, kun katselimme kuvia paikasta. Voi kuinka hienolta se tulisikaan näyttämään ja kuulostamaan, kun kerromme yöpyneemme varmaankin Singaporen hienoimmassa hotellissa. Ainakin somearvoa sillä saatiin. Sillä puolen nimittäin oli ainakin itselläni kauhea hätä saada julkaistua oma tarinani aiheesta. Yölle tuli hintaa noin 850€ viideltä hengeltä, mutta väittäisin sen olleen sen arvoista niin kokemukseltaan, kuin sosiaalisen valuuttansa suhteen.

Triggers

Mieti omaa arkirutiiniasi. Mitkä asiat toistuvat päivittäin? Entä viikoittain? Sen jälkeen pohdi asiakkaasi rutiinia samalla tavalla. Voitko yhdistää oman brändisi johonkin näistä asioista järkevästi? Jos vastaus oli kyllä, siinä on seuraava teema markkinoinnillesi. Jos voit yhdistää brändisi suihkussa käymiseen, tee se. Jos voit yhdistää sen autoiluun, tee se. Mitä useammin asiakkaasi altistuu tällaiselle triggerille, sen useammin hän myös muistaa brändisi.

Esimerkiksi Kit Kat teki tämän erinomaisesti yhdistämällä brändinsä kahvinjuontiin. Aluksi ei tuntunut tapahtuvan mitään, mutta vähän ajan päästä myynti nousi jopa kolmanneksella. Triggeri oli purrut ihmisiin. Tällaiseen efektiin tarvitaan totta kai myös hyvä strategia markkinoinnin jalkauttamiseen, mutta se onkin sitten asia aivan erikseen.

Emotion

Suuret tunteet saavat ihmiset jakamaan. Mieti, mikä saa asiakkaasi tuntemaan mitä tahansa, kerro siitä somessa ja odota lopputulosta. Muista kuitenkin, että surullisuuden luominen saattaa luoda päinvastaisen vaikutuksen ja asiasi jää vain omaksi tiedoksesi. Nykyään media pyrkii luomaan vahvoja tunteita, jotka saavat meidät jakamaan ja onnistuvat siinä erinomaisesti. Korostamalla iloisia asioita, korostamalla järkyttäviä asioita. Nämä asiat saavat meidät välittämään. Nämä asiat saavat meidät jakamaan. Sharing is caring.

Public

Oletko koskaan ostanut mitään sen takia, koska jollakin muulla on sellainen? Älä valehtele itsellesi, koska kyllä olet. Ystäväsi yläasteella alkoivat hankkimaan mopoja, sinun oli pakko saada myös sellainen. Ystäväsi työelämään päästyään alkoivat ostaa autoja ja taas sinun oli pakko saada sellainen. Sama kaava toistuu pienemmissäkin asioissa. Ympäristösi vaikuttaa kuluttamiseesi.

Apple teki erittäin suuren markkinoinnillisen ratkaisun kääntäessään logonsa läppäreissä ympäri. Aiemmin suljetussa koneessa logo oli oikein päin käyttäjään nähden, mutta kun läpän avasi, logo olikin väärin päin kaikille muille. Apple teki siis tietoisen valinnan kääntää logo, sillä he pitivät arvokkaampana sitä, että kaikki varmasti näkevät, mitä tietokonetta käytät. Aivan niin kuin tuo vastapäätäni istuva olutta siemaileva kalju partaveikko näkee. Ja kyllähän sinäkin näet, missä Apple on nyt.

Practical Value

Okei, tämän pitäisi olla itsestään selvyys varsinkin liike-elämässä. Yrityksen olemassaolo pitää voida oikeuttaa. Yritys ei voi olla olemassa, jos heidän teoillaan ja palveluillaan ei ole minkään laista käytännön hyötyä. Siinä vaiheessa, kun pystyt ratkaisemaan palvelullasi minkä tahansa asiakkaan ongelman, helpotat hänen elämäänsä, tyydytät hänen mielihaluja tai tuotat mitä tahansa muuta hyötyä, voit huokaista helpotuksesta, sillä yritykselläsi on nyt tarkoitus.

Stories

Voiko palvelusi yhdistää mielenkiintoiseen tarinaan? Entä voiko tarinan kertoa ilman, että mainitsee tuotettasi sanallakaan? Oikeiden vastausten tulisi kuulua järjestyksessä ”Kyllä” ja ”Ei”. Yrityksesi voi toteuttaa vaikka minkälaisia hienoja markkinointitempauksia ja muuta hauskaa, mutta jos ihmiset unohtavat tärkeimmän viestisi – viestin palvelustasi – ei tarina ole uponnut heihin toivottavalla tavalla.

https://www.youtube.com/user/Blendtec

Tässäpä esimerkki hyvin suoritetusta tarinankerronnasta. Blendtec on tehosekoittimia valmistava yritys ja heidän YouTube-sarjansa Will It Blend on saavuttanut huippusuosion. Kanavalla he testaavat, mikä siellä sekoittimessa sekoittuu ja mikä ei. Kokeilepa kertoa tämä tarina mainitsematta tehosekoitinta!

 

Summa summarum, näitä tapoja soveltamalla omaan alaasi olet askeleen lähempänä viraali-ilmiön luomista. Pahinta mitä näiden kokeilemisesta voi tapahtua on konkurssi ja kuolema kummassa tahansa järjestyksessä, mutta mitäpä menestyksenhaluinen yrittäjä ei menestyksensä eteen riskeeraisi. Kaikkia näitä vinkkejä ei välttämättä joka alalle pysty edes järkevästi soveltamaan, mutta mitä useampi kohta on kunnossa, sitä todennäköisempää on, että juttu tarttuu eteenpäin.

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!