Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

Voittamisen anatomia

Kirjoitettu 30.01.20
Esseen kirjoittaja: Jesse Branthin
Kirjapisteet: 3
Kirja: Aki Hintsa - Voittamisen anatomia
Kirjan kirjoittaja: Oskari Saari
Kategoriat: 1. Oppiminen, 1.2. Oppimisen taidot ja työkalut, 4.1. Johtavat ajatukset, 5. Valmentaminen, 7.1. Luovan ajattelun työkalut, 8. Henkinen kasvu, 8.5. Henkisen kasvun klassikot, 9.05. Valmentaminen, 9.08. Henkinen kasvu, 9.12. Elämänkerrat

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

Aki Hintsa – Voittamisen Anatomia

Tiedätkö, kuka olet?

Tiedätkö mitä haluat?

Hallitsetko elämääsi?

Nämä kysymykset Aki Hintsa esittää toistamiseen asiakkailleen ja haluaa myös, että sinä lukijana pohdit mainittuja kysymyksiä omalla kohdallasi, sillä liian harva tosissaan pysähtyy miettimään näitä asioita kiireen keskellä. Palataan tähän kohta tarkemmin.

Oskari Saaren kirjoittama kirja ei ole pelkästään Aki Hintsan elämänkerta vaan ajatuksia herättävä kirja kokonaisvaltaisesta hyvinvoinnista. Kirja pakottaa lukijan miettimään omia elintapojaan ja kuinka niitä voisi parantaa eri alueilla aina unenlaadusta päivittäisiin askelmääriin.

Aki oli alku-uransa aikaan Etiopiassa ja tarinat niiltä ajoilta ovat lähestulkoon epärealistisia.  Hän otti ohjat paikallisessa sairaalassa, jonka taso oli lähempänä kaatopaikkaa, kuin sairaalaa. Kärpäsiä lenteli potilaiden ympärillä ja hygieniasta ei ollut tietoakaan. Hän uudisti toimintatapoja ja loi Etiopian sisälle korkealaatuisen ja tiukkoja standardeja noudattavan sairaalan.

Pitkään F1- sarjaa seuranneena oli myös mukavaa päästä kurkistamaan kirjan avulla F1-tähtien arkeen ja päästä perehtymään niihin pienimpiinkin asioihin, joilla on valtava vaikutus kisaan valmistuessa tai kisan aikana. Huippu-urheilijatkin ovat loppujen lopuksi vain ihmisiä ja niin henkinen, kuin fyysinenkin ailahtelu vaikuttaa suuresti lopputulokseen.

Aki muovaili nuorista formulakuskeista fyysisesti valmiita kuskeja, mutta vielä tärkeämpää oli, että hän kasvatti heistä henkisesti vahvoja.

 

’’Hän teki minusta paremman kuljettajan, mutta myös paremman ihmisen.’’

– Sebastian Vettel

 

Aki tuo esille jatkuvasti hyvinvoinnin mallin, jonka hän uskoo löytyvän jokaisen menestyvän urheilijan taustalta. Menestyminenhän on hyvinvoinnin sivutuote ja sama pätee niin urheilussa, kuin arkielämässä. Kilpailet itsesi ja tavoitteiden kanssa ja palkintona on onnellisuus. Samaa ideologiaa voi soveltaa, vaikka yrittäjyyteen.

Hyvinvoinnin malli, eli Core koostuu 6 kohdasta, joita on:

  1. Yleinen terveys
  2. Biomekaniikka
  3. Fyysinen aktiivisuus
  4. Ravinto
  5. Levon tärkeys
  6. Henkinen energia

Näistä kuudesta asiasta kulminoituu hyvinvoinnin perusteet ja jokaisen kohdalla alkoi itse miettimään, missä kunnossa mikäkin sektori on ja aloin automaattisesti parantamaan osa-alueita.

Yleisen terveyden kohdalla perehdytään perusterveyteen ja seuraavien kohtien puutteet peilautuvat suoraan yleiseen terveydentilaan. Itselläni yleinen terveys on ollut läpi elämän hyvä.

Biomekaniikassa perehdytään tuki- ja liikuntaelimistön kuntoon, ylläpitoon ja kehitykseen. Ongelmat tällä saralla voi esiintyä esim. selkäkipuina. Pelkästään jo töissä istuminen huonontaa biomekaniikkaa.

Fyysisellä aktiivisuudella tarkoitetaan pitkälti kaikkea kaloreita polttavaa, sekä energiaa kuluttavaa toimintaa. Hintsa kertoo, että päivässä 8 000 – 10 000 askelta tuo jo merkittävän terveyshyödyn peruskuntoiselle. Aloin itse seuraamaan kirjan avulla aktiivisesti askeleiden määrää ja pyrkimään saavuttamaan 10 000 askelta päivittäin!

Ravinto on yksi alue, jonka saralla olen hiljattain petrannut ja paljonkin. Koulun alettua aloin jälleen nauttimaan kaksi lämmintä ja monipuolista ateriaa päivittäin ja se tuo minulle päivään huomattavan määrän lisäboostia. Monipuoliseen ravintoon, kun yhdistää liikunnan niin alkaa jo tuloksiakin syntymään selvästi nopeammin halutuilla alueilla.

Lepo ja levon tärkeyttä suurin osa ihmisistä eivät täysin ymmärrä ja moni aliarvioi tarpeensa. Kirjaa luettuani tein todella suuria muutoksia unitottumuksiini ja vaikka unenmäärä pysyi samana, niin unenlaatu koheni roimasti ja olo on joka aamu paljon pirteämpi. Unenlaatua paransi sinisen valon vähentäminen ennen nukkumaanmenoa ja päivittäinen liikunta.

Henkinen energia. Maailmankatsomuksesi, asenteesi ja sosiaalinen hyvinvointi. Onko ihmissuhteet kunnossa, osaatko ottaa omaa aikaa itsellesi tärkeille asioille? Itselläni on tässä kohtaa paljon parannettavaa. Asenteeni on positiivinen ja ystäviä riittää ympärilläni, mutta aikaa ei oikein ainakaan tämän Akatemian alkuhuuman aikaan löydy millekään muulle toiminnalle.

Tämän hyvinvoinnin mallin ansiosta voin jo pelkästään suositella tätä kirjaa. En olisi itse uskonut, että tällä kirjalla tulisi olemaan minkäänlaista konkreettista hyötyä minulle, mutta toisin kävi. Onneksi.

Suunnitelmallisuuden malli

4-3-2-1

4 Hyvää työtuntia päivässä

Omista 4 työtuntia päivää kohden merkitykselliselle työlle. Noin puolet päivästä on aikaa uppoutua itselle tärkeälle työlle, joka vie sinua eteenpäin kohti tavoitteitasi. Ole tehokas ja tuottoisa.

3 tavoitetta viikossa

Esim. 2 työhön liittyvää tavoitetta ja 1 henkilökohtainen. Pyri saamaan esimerkiksi tietyn verran asiakastapaamisia, työstä lukemasta kirjasta essee ja pyri käymään pelaamassa salibandya pari kertaa viikon aikana. Tavoitteita on erittäin tärkeää asettaa, mikäli pyrkii tuloksiin.

2 askelta mielen tyhjentämiseksi

Henkinen hyvinvointi. Sulje itsesi pois työasioista. Luovuuden ehto on pään säännöllinen tyhjentäminen ja mielen kirkastaminen. Monet asiat vaativat paljon huomiota. Pyri kirjoittamaan nämä asiat ylös, jotteivat ne vaivaa sinua mielessäsi. Kokeile tätä, niin huomaat hyödyn. Minun on pakko säännöllisesti kirjoittaa kaikki meneillään olevat asiat ylös ja tsekata niiden vaiheet läpi. Näin minä ja kaikki muutkin pysyvät paremmin perillä mitä kaikkea on meneillään. Tätä on hyvä tehdä myös tiimin mittakaavassa.

1 Kysymys päivässä

Yksi iso ja kunnianhimoinen kysymys, joka vaatii luovuutta. Älä täytä päätäsi kaikenlaisilla kysymyksillä ja yritä miettiä niitä kaikkia kerralla. Voit vaikka delegoida kysymyksiä muille henkilöille. Mieti itse kuitenkin vain yhtä kysymystä kerrallaan ja siirry sen ratkottuasi seuraavaan.

Hyvinvoinnin Core– sekä 4-3-2-1– malli olivat mieleenpainuvimmat ja hyödyllisimmät asiat kirjasta omalla kohdallani. Olihan kirjassa todella paljon kaikkea todella mielenkiintoista nippelitietoa F1- tähdistä ja heidän arjestaan, mutta valehtelisin jos väittäisin, että tarinat heistä mullistivat maailmankuvani.

Kirjan tarina loppuu siihen, kun Aki päättää keskittyä enemmän omaan hyvinvointiinsa ja unelmiinsa. Hän lopettaa lääkärinä toimimisen McLarenilla ja keskittyy pelkästään Sveitsin klinikkansa kehittämiseen. Aki Hintsa kuitenkin valitettavasti hävisi pitkän taistelunsa syöpää vastaan vuonna 2016. Ollessaan 58- vuotias. Tämän faktan tiedostin jo lukiessani kirjaa ja se saikin välillä ajattelemaan asioiden edelle ja miettimään kuinka paljon hän auttoi muita hyvinvoinnin saralla, mutta ei selvästikään pystynyt siinä samalla keskittymään omaan terveyteensä tarpeeksi paljon.

’’Todellinen menestys on omien rajojesi koettelemista, omia heikkouksiasi vastaan toimimista ja päivittäistä halua kehittyä. Tämän kaltainen menestys on jokaisen saavutettavissa’’

– Tommi Pärmäkoski. Voittamisen anatomia- kirjassa

Tagit: , , , , ,

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!