Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

Voittamisen anatomia

Kirjoitettu 14.02.20
Esseen kirjoittaja: Maaria Pelkonen
Kirjapisteet: 2
Kirja: Aki Hintsa - Voittamisen anatomia
Kirjan kirjoittaja: Oskari Saari
Kategoriat: 8. Henkinen kasvu

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

Kuuntelin Oskari Saaren Aki HintsaVoittamisen anatomia-kirjan, koska olin kuullut siitä paljon hyvää ja se vaikutti mielenkiintoiselta. Ja sitähän se oli, uppouduin etenkin kirjan alkuosaan, kun kerrottiin Hintsan elämästä Etiopiassa, kuinka hän koulutti lääkäreitä siivoamaan kunnolla, olemaan ajoissa paikalla työpaikalla ja oli osaltaan pysäyttämässä aseellisia levottomuuksia Sheban kylässä. Hyvä tyyppi tuo Aki. Hän oli urheilulääkäri, joka toimi 11 kautta Formula-1 sarjan varikkolääkärinä. Kirja oli inspiroiva, eikä hyvinvoinnista voi mielestäni puhua liikaa. Formulapuoli ei niinkään kiinnostanut mutta siellä oli hyviä esimerkkejä Hintsan käyttämistä malleista tosielämän tilanteissa. Kirjan nimi “Voittamisen anatomiaei käsittele niinkään konkreettista voittamista, vaan paremman elämän saavuttamista 

 

Kokonaisvaltainen hyvinvointi 

Hintsan mukaan kokonaisvaltaiseen hyvinvointiin kuuluu kuusi eri osa-aluetta lepo, ravinto, biomekaniikka (päivittäinen liikunta), aktiivisuus, henkinen energia ja yleinen terveys. 

Kun peilaan osa-alueita omaan elämääni, koen hyvinvointini olevan ihan hyvällä tasolla: nukun arkisin noin 8 tuntia joka , ja se onkin suurin syy, miksi jaksan tehdä asioita. Muutama kuukausi sitten nukuin noin tunnin vähemmän joka ja ero on ollut huomattava jaksamisen suhteen. Liikun pari kertaa viikossa, jonka lisäksi yleensä kävelen akatemialle, joten saan perusliikuntaa ihan hyvin, noin 3km päivässä. Henkistä energiaa saan läheisistä ihmissuhteista: tykkään nähdä ystäviä ympäri Suomea, ja perhettä, joka asuu Hollolassa. Syön perusterveellisesti ja säännöllisesti, mikä auttaa jaksamaan ja huomaankin heti, jos en ole saanut tarpeeksi energiaa ruoasta: alkaa väsyttää enkä pysty keskittymään.  

 

Core eli ydin

 

1. Kuka olet? (identiteetti 

2. Mitä haluat? Oletko tyytyväinen siihen, mihin käytät aikaasi? Tiedätkö mikä on seuraava askel elämässäsi? 

3. Kuka ohjaa elämääsi? 

 

1. Yleensä, kun kysytään “Kuka olet?”, ihmiset vastaavat pinnallisesti vain nimensä ja mahdollisesti edustamansa yrityksen tai oppilaitoksen. Tällä kysymyksellä Hintsa kuitenkin halusi selvittää muun muassa millasia arvoja sinulla on. 

 

2. Tavoitteeni tälle keväälle on löytää oma juttu, mitä tykkään tehdä. Sen vuoksi kokeilen nyt erilaisia juttuja, kuten video- ja valokuvaamista, sisällöntuotantoa someen, tapahtumatuotantoa ja liityin myös yrityksemme taloussoluun oppiakseni raha-asioista. Olen tyytyväinen viikottaiseen ajankäyttööni. En kuitenkaan ole miettinyt, mikä on seuraava askel elämässäni, eikä se mielestäni edes ole oleellista, katson minne elämä kuljettaa. 

 

3. Ohjaan pääosin itse elämääni mutta koen myös, että esimerkiksi tiimi omalta osaltaan ohjaa mihin suuntaan olen menossa. Näen sen vain hyvänä asiana, koska muut yleensä huomaavat esimerkiksi vahvuuksiani paremmin kuin minä itse ja siten osaavat ehdottaa mielenkiintoisia projekteja.

 

Energiankäyttö 

Kun yksilöt voivat hyvin ja pitävät itsestään huolta, on heillä enemmän annettavaa yhteisölle. Omista energiavarastoista huolehtiminen on kaikkein tärkeintä ja tämän voimmekin Tiimiakatemialla todeta olevan totta. Ainakin itse olen huomannut, että kun omat energiat on vähissä, en pysty antamaan tiimilleni kaikkea mitä voisin hyvin voidessani. Näin ollen esimerkiksi hyvät yöunet ennen treenejä on eduksi koko tiimille. 

 

Hintsan malli energiankäyttöön: 4321 

4: Tee neljä hyvää työtuntia päivässä. Tällä tarkoitetaan töitä, jotka on itselle merkityksellistä ja energiaa-antavia.  

3 tavoitetta viikossa. Määritä itsellesi lyhyen aikavälin tavoitteet, jotka ohjaavat viikkosi rakennetta. 

2 askelta mielen tyhjentämiseksi. Kirjaa ylös kaikki muistettavat asiat & varaa aikaa niiden läpikäymiseksi. Asioiden kirjoittaminen ylös vapauttaa työmuistia muilta asioilta 

1 kysymys päivässä. Lupa pohtia yhtä asiaa isommin, älä kuitenkaan pakota vastausta vaan anna sen tulla omalla painollaan 

 

Koen tekeväni arkisin hommia, joista tykkään, joten ylin kohta on selvästi eniten läsnä elämässäni. Tavoitteiden asettaminen ei tule minulta luonnostaan ja kolmen tavoitteen asettaminen joka viikko tuntuu jotenkin todella etäiseltä. Jatkan mieluummin projektieni edistämistä parhaani mukaan. Toisaalta tavoitteiden asettaminen voisi tuoda onnistumisen kokemuksia, kun saavuttaisin ne, mikä puolestaan boostaisi tekemistäni. Hmm, ehkä kuitenkin voisin miettiä edes yhden tavoitteen joka viikolle. 

Kalenteri mulla on kovassa käytössä ja kirjaan sinne niin palaverit, treenit kuin pienemmätkin muistettavat asiat, kuten esimerkiksi:Laita infoa synnytyksestä Slackiin”. Välillä toki voisin ottaa aikaa vaikka 10 minuuttia ja miettiä vielä tarkemmin onko jotain asioita, mitä en ole muistanut laittaa ylös. “1 kysymys päivässä”: pohdin asioita jonkin verran, mutten ole ajatellut että nostan vain yhden askarruttavan asian päivässä ilmoilleMiettimisprosessia voisi selkeyttää kysymyksen kirjoittaminen paperille, esimerkiksiMinkälaista sisältöä haluan tuottaa Best Caravanille?” tai “Miten voisin antaa treeneissä enemmän itsestäni tiimilleni?” 

 

Kolahdukset: 

“Palautumista optimoidaan niin, että palautumista optimoidaan.”  

“Jos nukkuisimme tarpeeksi, emme tarvitsisi kofeiinia.” 

Menestys on hyvinvoinnin sivutuote. Sama asia toisin päin. Hyvinvointi on menestyksen perusta ja edellytys.” 

 

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!