Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

Voittamisen anatomia

Kirjoitettu 27.08.17
Esseen kirjoittaja: Sanni Oranen
Kirjapisteet: 2
Kirja: Aki Hintsa - Voittamisen anatomia
Kirjan kirjoittaja: Oskari Saari
Kategoriat: 8. Henkinen kasvu, 8.4. Ihmisen tulevaisuus, 9.12. Elämänkerrat

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

Aki Hintsan kirja on mun mielestä loistava. Siinä puhutaan juuri niistä asioista, jotka mua on kiinnostanut jo pitkään. Ihmisen tutkiminen ja hoitaminen kokonaisuutena. Kaikki vaikuttaa kaikkeen. En haluakaan puhua nyt mistään yhdestä projektista tai sen hallinnasta, koska ne ovat vain osa minun kokonaisuuttani. Haluan, että jokainen ymmärtää kuinka tärkeää meidän on priorisoida oma terveys ykköseksi.

 

Nykyajan sairaanhoidossa keskitytään usein oireiden poistamiseen, eikä mietitä mistä oireet ovat syntyneet. Työpaikoilla on kyllä terveydenhuolto, mutta mitä sillä tekee, kun päivät ovat pitkiä ja ihmiset istuvat 12 tuntia. Ruokailuun on aikaa 15 minuutista 30 minuuttiin ja tauolla pitäisi tämän lisäksi hoitaa vielä kaikki muutkin omat asiat. Onko työterveydenhuolto taas oireen poistamista työntekijältä? Miksi asioita ei ennaltaehkäistä, vaan odotetaan, että syntyy ongelma? Uskon, että olemme menossa siihen suuntaan, että alamme ennaltaehkäisemään. Näen siinä hyvän bisneksen, ja minua itseäni kiinnostaisi tulevaisuudessa tehdä jotain ihmisten hyväksi nimenomaan tällä tavalla.

 

Aki käytti kirjassa paljon esimerkkejä urheilijoista ja kirja onkin varmasti hyvää luettavaa myös monelle kilpailevalle urheilijalle, mutta myös johtajille, päättäjille, opiskelijalle, työntekijälle ja yrittäjille. Samojen asioiden toistaminen ei johda mihinkään, vaan pitää keksiä jotakin uutta. Pitää harjoitella eritavalla ja eri osa-alueita. Pitää muistaa, ettei koskaan ole valmis.

Meillä länsimaissa on huomattavan suuri määrä stressiä ja masennusta. Loppuun palaminen tappaa koko ajan enemmän työuria, yrityksiä ja ihmisiä. Bisnesmaailmassa ihmiset tekee liikaa töitä. Työpäivän aikana syödään missä milloinkin, napataan nyt mitä ehditään. Illalla ollaan niin väsyneitä, että syödään epäterveellisesti ja lösähdetään sohvalle tuijottamaan ruutua – “heitetään hetkeksi aivot narikkaan”. Nukkumaan mennään liian myöhään, unen laatu on heikkoa ja se jää lyhyeksi. Syyllistyn tähän välillä itsekin. Olen priorisoinut työt liian monesti ykköseksi ja ne seuraa minua aina kotiin asti. Tekeminen ei tunnu loppuvan koskaan, vaan aina kummittelee joku asia mitä pitäisi hoitaa. Loppujen lopuksi tämä johtaa jonkinlaiseen stressireaktioon, fyysisen kunnon romahtamiseen tai työkyvyttömyyteen. Ihminen on kokonaisuus. Ei siis auta vaikka kuinka tekisi töitä, et voi päästä huipulle ilman kunnon lepoa ja palautumista.

Ymmärtänet, mitä haen takaa? Lainasin vielä googlesta kuvan havainnollistamaan asiaa. Kuva on psykologian kirjasta. On todella tärkeää siis pohtia, että onko sinulla kaikki elämän osa-alueet kunnossa, kun lähdet tavoittelemaan kuuta taivaalta. Mikään ei ole mahdotonta, jos perusta on kunnossa.

psyka

 

Fyysisen, psyykkisen ja sosiaalisen hyvinvoinnin välillä tasapainottelu on hankalaa, sillä se vaatii suunnitelmallisuutta ja aikaa. En itsekään vielä osaa tasapainottaa työtä, urheilua ja ystäviä, minkä takia minulla on aika ajoin stressiä ja siitä ihan fyysisiäkin oireita. Olen kuitenkin tiedostanut miten tärkeää näitä kaikkia osa-alueita on huoltaa. Aki Hintsan kirjasta voi löytää hyviä ratkaisuja ja pieniä tekoja kohti parempia elämäntapoja.

Kirja on melkein kuin terveystiedon kirja edistyneemmälle. Tietyllä tapaa lähes kaikki kirjassa on tuttua, mutta se on ainakin minulle uusi näkökulma, miten suuri vaikutus hyvinvoinnilla on menestymiseen. Aki Hintsa on kehittänyt metodin, joka ottaa huomioon koko elämän. Tarkoitus on siis parantaa ihmisen elämä ja viedä sitä oikeaan suuntaan. Hintsa jaotteli sen kolmeen osa-alueeseen: tämä elämä, mieli ja keho. Jokaiseen näistä kirjataan omat tavoitteet ja mittarit tavoitteiden saavuttamiseen.

 

Hintsan kokonaisvaltaisen hyvinvoinnin malli koostuu kuudesta osa-alueesta:

  • Yleinen terveys
  • Biomekaniikka
  • Fyysinen aktiivisuus
  • Ravinto
  • Lepo / Palautuminen
  • Henkinen energia

 

Kirja on täynnä tarinoita, joiden avulla jokaisen osa-alueen tärkeys on helpompi ymmärtää. Suurin osa näistä on tuttuja juttuja, mutta miksi silti niin harva noudattaa näitä perussääntöjä?  Ihminen on luontaisesti laiska ja ongelmat nähdään vasta kun saadaan oireita ja kroppa lakkaa toimimasta. Ihmisten täytyisi harjoitella kuuntelemaan kehoaan. En väitä, että pystyisimme muuttamaan ihmisten ajattelua niin paljon, että “terveet” ihmiset alkaisivat huoltamaan omatoimisesti terveyttään, mutta mielestäni sairaalle olisi kuitenkin tärkeää pystyä tarjoamaan jotakin lääkkeiden tilalle/niiden yhteyteen. Ihmisten tietoisuutta kokonaisvaltaisesta hyvinvoinnista täytyy lisätä ja sitä kautta lisätä parempia valintoja. Siitä syystä siis vahva suositus Hintsan kirjalle!

 

Olen huomannut, ettei työt tekemättä lopu. Minua ei enää stressaa työn määrä samalla tavalla kuin ennen, kunhan vapaa-ajan laatu ja nukkuminen pysyy riittävän hyvänä! Hyvinvointi on pieniä valintoja. Minun tämän syksyn valintani ovat: vähentää lihan syöntiä, istua vähemmän ja olla tinkimättä vapaa-ajastani. Usein olen yrittänyt vähän liikaa muuttaa kaiken, “syön terveellisesti, en syö ollenkaan herkkuja ja liikun joka päivä” Liian suuret muutokset ja tavoitteet liian lyhyessä ajassa saavat vain stressaantumaan ja helposti epäonnistumaan. Pienten tavoitteiden asettaminen lyhyt jaksoisesti johtaa todennäköisemmin onnistumisiin ja ruokkii taas uusiin onnistumisiin. Kun siis päätät tehdä jotakin terveytesi eteen, aloita pienin askelin. Ainoa minkä kanssa varmasti elämme loppuun asti on meidän oma kroppamme. Pidetään siitä siis huolta!

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!