Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

Voittamisen anatomia

Kirjoitettu 03.09.17
Esseen kirjoittaja: Ella Hurskainen
Kirjapisteet: 3
Kirja: Aki Hintsa Voittamisen anatomia
Kirjan kirjoittaja: Oskari Saari
Kategoriat: 8. Henkinen kasvu

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

Voittamisen anatomia käsittele kokonaisvaltaista hyvinvointia Aki Hintsan näkökulmasta. Hän on suomalainen lääkäri, joka on toiminut lääkärinä ja valmentajana erityisesti urheilumaailmassa. Vaikkakin hänen filosofiansa on siis kehittynyt urheilumaailman kautta, se on todettu toimivaksi myös liiketalouden sekä jokaisen tavallisen ihmisen elämässä. Itselläni tämä hyvinvointi aihe on pyörinyt mielessäni kesällä erityisesti, joten kirja sopi ajankohdaltaan minulle juuri hyvin.
Tuntuu, että akatemian aikana niin henkinen kuin fyysinenkin hyvinvointini on pomppinut laidasta laitaan. Tämä paikka antaa niin paljon vapauksia, että kaiken hallitseminen vaatii paljon opettelua. Välillä on ihan jäätävä stressi ja hommat kasaantuvat päälle, ja välillä puolestaan kaikki rullaa kuin itsestään. Tällä hetkellä käyn läpi tuota ensimmäistä vaihtoehtoa, kun Designtorin myötä olen juuri tehnyt 28 tuntia töitä kahden päivän aikana, ja nukkunut siinä välissä 4 tuntia. Lepoon ei kuitenkaan jää liikaa aikaa, kun pop-upin purku ja kirjapisteet hengittää niskaan. Olen toki kehittynyt näiden tilanteiden hallitsemisessa, mutta kuten saattaa huomata, vieläkin riittää opittavaa tasapainon ja tällaisten tilanteiden ennaltaehkäisyn kanssa.
Vaikkakin siis yhä ajaudun tilanteisiin, jossa uni, lepo, liikunta ja sosiaalinen elämä on hetkeksi jäänyt minimiin, koen, että Tiimiakatemia on myös opettanut minua suunnattomasti priorisoimaan asioita tärkeysjärjestykseen. Olen samaa mieltä Hintsan kanssa, että terveyden ja oman hyvinvoinnin pitää ehdottomasti olla prioriteetti numero yksi. Se on kaiken perusta.

Hintsa avasi kirjassaan oman kokonaisvaltaisen hyvin-voinnin mallin, joka koostuu kuudesta osa-alueesta:

akihintsa

• Yleinen terveys
• Biomekaniikka (päivittäinen liikunta)
• Fyysinen aktiivisuus
• Ravinto
• Lepo / Palautuminen
• Henkinen energia

Näistä kaikista haastavin osa-alue on minulle lepo ja palautuminen. Olen sen tyyppinen ihminen, etten malta olla hetkeäkään paikallaan ja haluan koko ajan hääriä ympäriinsä. Ja kaiken lisäksi, en oikein edes tykkää nukkumisesta. Akatemian aikana olen opetellut sanomaan ”ei” aisoille, ja tarttumaan vain oikeasti kiinnostaviin projekteihin. Tämä on auttanut minua saamaan työn ja vapaa-ajan tasapainoon, niin, että aikaa jää juurikin tuolle levolle. Välillä vaikka mieli huutaa sinnikkäästi, että ”vielä jaksaa”, niin kroppani on onneksi oppinut reagoimaan, ja pakottanut minut lepäämään. Olen myös oppinut fokusoimaan tekemistäni, ja tiedän, että haluan tulevaisuuden työni liittyvän suomalaiseen muotoiluun ja tapahtumanjärjestämiseen, joten tällä hetkellä teen vain niitä juttuja mistä nautin.

Osa-alueet, mitkä on akatemian aikana lähteneet aivan raiteeltaan on fyysinen aktiivisuus ja ravinto. On tullut niitä kuuluisia akatemiakiloja, joista nyt viimeisen puolen vuoden aikana aion päästä eroon. Kun katsoo peiliin ja näkee totuuden, niin siitä se motivaatio lähtee liikkumiseen ja parempaan ruokavalioon. Olen lähtenyt viime keväällä pienestä liikkeelle, aloitettuani tanssitunnit jälleen 2 kertaa viikossa. Nyt tartuin todella tuumasta toimeen, ja pyysin ammattilaiselta apua niin ruokavalion kuin treenin suhteen. Nyt kaksi viikkoa kestäneen pienen elämäntapamuutoksen myötä olen jo tähän mennessä oppinut syömään kasviksia, ja saanut itseni liikkeelle vähintään 3 kertaa viikossa. Se hyvä olo, mikä kevyemmästä ruokavaliosta ja liikunnasta tulee, saa minut jatkamaan. Myös paine, kun ulkopuolinen seuraa kehittymistäni, saa minut motivoitumaan. Ja tämän kokemuksen myötä allekirjoita täysin Hintsan sanat; ”Vain motivoitunut ihminen pystyy muuttamaan edes pieniä asioita elämässään pysyvästi.”
Henkisen energian osa-alue on kiinnostava, ja Hintsa listaakin sitä seuraavilla termeillä: tärkeimmät ihmiset, energiaa työstä, oman ajan varaaminen, perusarvot ja niiden mukaan eläminen. Tästä osa-alueesta olen varmasti oppinut eniten Akatemialla. Olen tajunnut, kuinka paljon se vaikuttaa, millaisia ihmisiä ympärilläni on. Haluan minimoida negatiivista energiaa levittävät ihmiset ympäriltäni, ja taas saada lisää ihmisiä, jotka lisäävät omaa energiaani ja joille voin tartuttaa innostuneisuuttani ja iloa. Olen tajunnut myös Tiimiakatemian myötä millaisessa työ-yhteisössä haluan tulevaisuudessa tehdä töitä. Tärkeimpiä tekijöitä työ-yhteisössä minulle on intohimo, innokkuus, positiivisuus ja hyvä ryhmähenki. Olen myös löytänyt hommia ja töitä, joista tosiaan saan energiaa muihinkin elämä osa-alueisiini.

Hintsa ilmensi kirjassaan myös kolmen kohdan Coren eli ytimen, minkä ympärille kaikki rakentuu. Se koostuu kysymyksistä:
1. Tiedätkö kuka olet?
2. Tiedätkö, mitä haluat?
3. Hallitsetko omaa elämääsi?
Ensimmäisen kysymyksen tarkoitus on hahmottaa oma identiteetti, joka perustuu omiin arvoihin, eikä pelkästään ulkoisiin seikkoihin. Kun rupean miettimään minulle omat arvoni eivät ole täysin selkeänä mielessäni. Pidän kuitenkin tärkeimpinä juttuina elämässä ystäviä, perhettä ja sitä, että saa tehdä niitä juttuja mistä nauttii.

Toista kysymystä voi lähteä pohtimaan muutaman lisäkysymyksen avulla:
• Oletko tyytyväinen siihen, mihin käytät aikaasi?
• Ovatko tavoitteesi pysyviä, vai vaihtuvatko ne usein?
• Vaikuttaako muiden ihmisten päätökset ja valinnat voimakkaasti omiisi?
• Tiedätkö, mikä on ”seuraava askel” elämässäsi?
Toinen kohta herätti minussa selvästi eniten ajatuksiani. Olen melko tyytyväinen siihen, mihin käytän aikaani, ja siitä suuri kiitos akatemialle. Olen löytänyt todella projekteja, mistä nautin ja tiedän, mitä haluan tulevaisuudeltani. En olisi vielä kolme vuotta sitten uskonut, että näin käy.
Aion rakentaa urani suomalaisen muotoilun, tapahtumien ja pop-uppien ympärille, ja ensimmäinen akatemian jälkeinen tavoitteeni on päästä harjoitteluun Helsinki Design Weekille. Jännää sanoa se ääneen, mutta tällä tavoin tavoite ainakin konkretisoituu. Hintsa toteaakin kirjassa: ”jotta voi motivoitua aidosti, pitää tietää, mitä oikeasti haluaa.” Ja nyt minusta tuntuu, että tiedän. Siksi tekemisen halu on suuri, ja haluan kahmia kaiken mahdollisen tiedon aiheesta.
Toki ajankäytössäni on myös parannettavaa, ja haluaisinkin vielä enemmän käyttää sitä ystäviin, lepoon ja urheiluun. Erityisesti aika ystävien kanssa antaa minulle paljon energiaa ja voimaa, joten sen lisääminen on tärkeää

Omaa hyvinvointia ja jaksamista on hyvä pysähtyä miettimään aika-ajoin, eikä vain silloin, kun tuntuu, että et enää jaksa. Miettimällä sitä säännöllisesti, ja kehittämällä jokaista hyvin-voinnin osa-aluetta voi ennaltaehkäistä liiallistä väsymystä ja stressiä. Loppuun vielä Hintsan neljä ohjetta, joiden vilkaiseminen aika ajoin, tekee varmasti kaikille meille hyvää:
1. Tiedosta, ketkä ovat sinulle tärkeimmät ihmiset ja anna heille aikaasi.
2. Huolehdi siitä, että saat energiaa myös työstäsi.
3. Järjestä itsellesi omaa aikaa.
4. Määritä omat perusarvosi ja elä niiden mukaan – joka päivä.

Tagit:

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!