Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

Voittava kierre

Kirjoitettu 11.11.18
Esseen kirjoittaja: Waltteri Hiljanen
Kirjapisteet: 2
Kirja: Voittava kierre
Kirjan kirjoittaja: Cristina Andersson
Kategoriat: 1.1. Oppimisen suuntaviivoja, 1.6. Oppimisen käsikirjat

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

”Hän, jolla on voimakas mentaalinen valmius, tahto voittaa, voimakas tietoinen vaatimus taistella, suuri luottamus omaan itseen ja loistava kyky keskittyä voittamiseen, voittaa.”

Nämä sanat olivat sivulla, jonka avasin kirjasta Voittava Kierre kirjastossa selatessani kirjoja. Voittaminen on mielenkiintoinen asia ja nämä sanat lukiessani kirja oli myyty minulle. Kirja voittamisesta. Tämän otan.

Aloin lukea kirjaa ja huomasin heti, että kyseessä ei olekaan mikään helppolukuinen helppoja vinkkejä antava selfhelp -kirja. Voittava kierre on erittäin haastava ja ajatusta vaativa kirja, jota lukiessa monesti pohdin, että olisiko vain helpompi jättää kesken. En ymmärrä mitään. Kirjan alussa kuitenkin sanottiin, että vaikka asiat tuntuvat vaikealta, jatka lukemista. Lukeminen otti aikaa pari viikkoa, mutta sain kirjan luettua.

Täydellistä ymmärrystä en kirjan sisällöstä ja sen haastavista psykologisista kiemuroista saanut, mutta kuitenkin monet kohdat pistivät ajattelemaan ja antoivat uusia näkökulmia. Kirja voittamisesta ei kertonutkaan keinoja voittamiseen, vaan antoi matkan syvälle oppimisen ja kasvamisen psykologiaan. Oikotietä onneen ei ollut tässäkään hommassa.

Niin kuin jääkiekkoilija kirjassa kuvasi: ”Voittaminen vain tapahtuu”. Voittaminen on siis vain lopputulosta kovasta harjoittelusta, kehittymisestä ja keskittymisestä. Kun valmistautuminen on tehty oikein, voittamisen hetkellä voittaminen vain tapahtuu. Voittaminen on siis paljon enemmän kuin voittamisen hetki. Voittaminen on matka ja elämäntapa.

Volitio-Intentio ovat käsitteitä, joita en tuntenut ennen kirjan lukemista. Volitiolla tarkoitetaan ihmisen psykologista ydintä, jonka mukaan hän aina toimii. Volitio on ne arvot ja asenteet, joista kaikki tekeminen kumpuaa. volitio ohjaa ihmistä tekemään oikein. Pohdin omaa volitiotani, ja ajattelin, että ehkä kehittymisen halu ja köyhyyden pelko ovat itselleni niitä asioita, jotka ohjaavat tekemistäni. Volitio on se sisäinen palo, joka ohjaa tekemistä, vaikka motivaatio välillä olisi hukassa. Se sisäinen tunne, joka kertoo, että ollaan menossa oikeaan suuntaan. Volitio on se voima, joka on johtanut tämänhetkiseen elämäntilanteeseen.

Intentio, on taas volition käytäntöön paneva voima. Intentio on se tekeminen, joka johtaa volition asettamiin vaatimuksiin. Intentio on jotain konkreettisempaa. Intentio sisältää tavoitteen ja tekemistä. Omassa elämässäni intentio on varmastikin kova työnteko ja tiimiyrittäminen. Ne ovat asioita, intentioita, jotka kumuavat volitiosta kehittyä, kasvaa ja tulla taloudellisesti toimeen.

Kirja pisti ajattelemaan omia mentaalisia malleja. Tällä tarkoitetaan sitä, kuinka suhtautuu asioihin, joita kohtaa. Tätä oli kuvattu kirjassa hyvin seuraavasti: ”emme näe asioita niin kuin ne on, vaan niin kuin me olemme”. Eli käytännössä jos vaikka sataa vettä, toinen ajattelee, että ompas kurjaa, ja toinen taas, että ompas kaunista. Näitä tarkkailemalla ja muokkaamalla voi vaikuttaa paljon omaan elämään. Mentaaliset mallit antavat aina alitajunnasta reaktion erilaisiin tilanteisiin. Nämä ovat opittuja toimintamalleja, joita kuuntelemalla ja muokkaamalla voi oppia suhtautumaan asioihin eri tavalla. Esimerkiksi yritysideoita kehiteltäessä olisi hyvä pystyä ajattelemaan avoimesti, ikään kuin itsensä ulkopuolelta. Jos tulee joku idea, niin mentaaliset mallit antavat aina oman vastauksensa ideaan alitajunnasta, mutta silti ideaa pitäisi pohtia ja puntaroida laajemmin.

Oppimisesta koin ahaa elämyksen. Kirjassa selvennettiin oppimisen psykologiaa hyvin. Kun kohtaamme uuden tilanteen tai opimme täysin uuden asian, emme voi hyödyntää sitä, ennen kuin se linkittyy muuhun osaamiseemme tai ajattelutapoihimme. Oppiminen on ikään kuin palapeli. Pala sieltä ja pala tuolta. Yksittäisestä palasta ei vielä hahmota kuvaa, mutta kymmenillä paloilla saa jo mukavasti maisemasta selkoa. Tämän olen huomannut tähänastisissa oppimiskokemuksissani. Monesti tuntuu että asioissa ei ole mitään järkeä tai oppia, mutta jälkikäteen tajuaa oppineensa paljon. Linkitys, palapelin palat on tällöin löytynyt asioiden välille. Hyvä oppiminen ei sisällä välttämättä paljoakaan tietoa, mutta muuttaa ajattelumalleja toisenlaisiksi.

Kirjan ydin oli oppimisen kaksoiskierre. Äärimmäisen hankalasti ymmärrettävä kuvio, jolla selvennettiin oppimisen tasoja ja kehitystä. En saanut täysin kuvion ideasta kiinni, mutta uskon saaneeni kuitenkin asian pointin talteen. Oppiminen etenee sykleissä, joissa ensimmäisessä vaiheessa opitaan uutta ja kehitytään. Tätä tekemällä saavutetaan huippusuorituksen taso, jonka jälkeen oppiminen ja kehitys hidastuu tai lakkaa. Vaihtoehtona on tässä vaiheessa joko siirtyä seuraavalle tasolle, tai kiertää samaa kehää uudestaan. Tehdä samalla tavalla lisää sitä, mitä on tehnyt ennenkin. Seuraavalle tasolle siirtyminen tapahtuu muutosvaiheen kautta. Muutosvaihe voi aiheuttaa kaaoksen, ja ajaa ihmisen syvään itsetutkiskeluun ja pohdintaan. Muutosvaiheessa pitää pohtia omaa volitiota ja intentiota sekä päästää irti vanhoista kaavoista. Tehdä tilaa uudistumiselle. Kehityksen taso riippuu muutosvaiheen syvyydestä. Muutosvaiheen kuvauksesta löysin asioita, jotka täsmäävät jokseenkin tämänhetkiseen tilanteeseeni.

WgPtlm+CQwCHfox6eQXN2g_thumb_1a25

Kuva havainnollistaa muutosvaiheen syvyyttä.

Muutokset toiminnassa tai tiedoissa, johtaa taidon uudistumiseen, mutta päästäkseen seuraavalle tasolle, on saavutettava identiteetin ja elämän tarkoituksen kerrokset. Omaan elämään näitä tietoja peilatessa tuntui hyvältä tajuta, että mitä syvemmällä itsetutkiskelussa ja elämän tarkoituksen pohdiskelussa on, sitä korkeammalle tasolle muutosvaihe voi johtaa.

Kirja oli erittäin haastavaa ja raskasta luettavaa. Kirjan lukeminen vaati aina täydellistä keskittymistä, jotta ymmärsi mistä siinä on kyse. Siltikin kokonaisuutena sisällön hahmottuminen jäi hieman vajaaksi. Täytyy ehkä joskus lukea kirja toistamiseen, jos kokonaisuus aukeaisi silloin eri tavalla. Toki kirjassahan sanottiin, että oppiminen on pieniä palapelin palasia. Ehkä oppimiskokemuksen puuttuvat palaset loksahtavat kohdalleen seuraavia kirjoja lukiessa. Tosin seuraavat kirjat tulevat olemaan huomattavasti kevyempiä!

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!