Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

Vuoden 2020 työpaikka

Kirjoitettu 30.08.16
Esseen kirjoittaja: Jon-Erik Talvio
Kirjapisteet: 3
Kirja: The 2020 Workplace
Kirjan kirjoittaja: Jeanne C. Meister & Karie Willyerd
Kategoriat: 1. Oppiminen

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

Vuoden 2020 työpaikka

 

Maailma muuttuu, me muutumme mukana – tai ainakin pitäisi muuttua. Mikäli suuret yritykset haluavat jatkaa kehittymistä, houkutella työntekijöitä ja saada tulevaisuuden huippu työntekijät mukaansa pitää heidän pysyä ajanhermoilla. Pelkkä visioiden ja missioiden miettiminen ei riitä työpaikan muokkaamiseksi ajantasaiseksi. Yrityksen täytyy ajatella jo pitemmällä tähtäimellä sitä, miten he voivat olla houkuttelevia kymmenien vuosien päästä. Heidän täytyy ymmärtää miten ihmiset ja ihmisten käyttäytyminen muuttuu ajan kanssa. Esimerkkinä nyt minä edustan tämän hetkistä ”uutta sukupolvea”, mutta millainen se minun jälkeinen sukupolvi on?

The Generations @ Work tutkimus, Future Workplace:n tuloksena työpaikan valinnan suosituimmat kriteerit olivat:

  1. Yrityksellä on vahvat arvot.
  2. Yritys tarjoaa koulutuksia.
  3. Tarjoaa joustavia hyötyjä sekä palkintoja.
  4. Tarjoaa mahdollisuuden sekoittaa työ ja arki.
  5. Yrityksellä on hyvän työantajan imago.
  6. Tarjoaa selkeän urapolun.
  7. Yrityksellä on hyvän tekemisen maine. (Corporate Social Responsibility)
  8. Etätyömahdollisuus.
  9. Maksaa jatkokoulutuksen omaan koulutukseen.
  10. Heillä on työntekijöitä, joiden kanssa voisin olla kavereita.

Nämä ovat hyvin pitkälti niitä, mitä nyt halutaan, mutta miten tämä tulee muuttumaan? Selkeästi nyt kuitenkin suurimpana hyveenä yrityksessä pidetään koulutusta sekä joustavaa työaikaa/-paikkaa.

Miksi Google, Facebook sekä vaikkapa Samsung houkuttelee ihmisiä töihin ja ihmiset suorastaan janoavat näitä työpaikkoja? Nämä yritykset ovat hyviä esimerkkejä siitä, kuinka vanha yritys kuten Samsung on edelleen yhtä haluttu yritys kuin esimerkiksi huippu moderni Facebook. Pelkästään ison yrityksen maine ei ole se houkutteleva tekijä näissä yrityksissä. Voidaan käyttää, vaikka esimerkkinä Googlea, joka on yksi maailman parhaista työpaikoista olla töissä. He ovat luoneet juuri heidän työntekijöiden näköisen ympäristön ja kulttuurin. Heillä ihmiset ovat onnellisia. Työntekijät uskovat, että he tekevät yhdessä Googlen kanssa maailmasta paremman paikan. Työntekijät myös kertovat, että stressaavat todella vähän työssään Googlella. Heidän palkkaus on erinomainen ja 86% työntekijöistä ovat tyytyväisiä työhönsä Googlella. Miksi Google sitten on niin erinomainen ja lumottu paratiisi? Google on nykyhetkeä, he käyttävät erinomaisesti olemassa olevaa tekniikkaa hyödyksi esimerkiksi etätyömahdollisuutena. Moni ihminen tarvitsee päivän tai kaksi kuukaudessa, jotta voi tehdä töitä esimerkiksi kotona yhdessä sairaan lapsensa kanssa. Heidän mediaani palkkansa on todella korkea ja taitaapa tällä hetkellä Googlen vuotuinen palkka mediaani olla 140 000 $ hujakoilla. On huomattavasti helpompaa maksaa hyvät korvaukset lahjakkaille työntekijöille, kuin katsoa lahjakkaiden ja erinomaisten työntekijöiden kävelevän ulos kilpailijalle.

Toisena esimerkkinä haluan käyttää Futuricea, Suomalainen web- ja mobiiliohjelmistoja kehittävä yritys. Heidät valittiin vuosina 2012 sekä 2013 Suomen parhaaksi työpaikaksi sekä Euroopan parhaaksi työpaikaksi. Kävimme yhdessä Tulevaisuuden johtajien kanssa heillä käymässä ja täytyy sanoa, että kyllä siellä aisti jo välittömästi ihmisten tyytyväisyyden. Kulttuurijohtaja Hanno Nevanlinna esitteli meille hieman heidän ideologiaansa. Koko yrityksen rakentaminen lähtee yrityskulttuurista, sitä on vaikea muuttaa, kun se on kerran luotu. Yrityskulttuuri on usein luotu yrityksiin huomaamatta ja ne heijastuvat yleensä suoraan johtajista, vaikka he eivät tätä itse huomaisikaan. Yrityskulttuurin muuttaminen on vaikeaa ja mikäli haluaa sitä muuttaa pitää ottaa huomioon se, että se ei tapahdu hetkessä ja yksi pieni askel kerrallaan edetään sen muutoksessa. Futuricella ideologiana on, että heillä ei ole pomoja vaan heidän yrityshierarkia on matala. Ainoa ohjaava määritelmä työntekijöillä on 3×2-malli, joka on osa heidän kulttuuriaan. Jokainen työntekijä saa tehdä päätöksen yrityksen puolesta, kunhan he ajattelevat sen 3×2-mallin kautta. 3×2-malli tarkoittaa sitä, että ajattelet miten tämä päätös vaikuttaa työkavereihisi, asiakkaaseen sekä tulokseen, nyt ja tulevaisuudessa. Heillä työskentelee heimoja, joihin kuuluu keskimäärin noin 20 ihmistä per heimo. Heimossa olevat henkilöt valitsevat itselleen heimopäällikön, joka vastaa sitten heimon tuloksesta loppuen lopuksi. Heimon johtajalla on myös tärkeä rooli siinä, että heillä jaetaan palautetta heimossa. Palautteenanto on yksi Futuricen kulttuurintukipilareista – he olivat käyttäneet tähän esimerkiksi Hyvää työtä-tikkaria. Eli aina, mikäli mielestäsi työkaveri oli tehnyt hyvää työtä, annoit hänelle tikkarin. Fyysinen ja kaunis ele jolloin palkitset työtoverin hyvästä työstä. Heillä vallitsee myös kysymisen kulttuuri, ihan sama kuinka monta kertaa sinun tarvitsee kysyä miksi niin kysyt miksi niin kauan, että tiedä miksi. Sitten heiltä löytyy vielä tämä hyvän luominen, he sponsoroivat vapaa-ajan avoimen lähdekoodin projekteja avokätisesti.

Tulevaisuuden rekrytointi tulee muuttumaan ja on jo muuttunut. Rekrytointi tulee painottumaan yhä enemmän ja enemmän sosiaalisien kanavien puolelle. Näitä on muun muassa LinkedIn, Facebook, Twitter jopa Youtube. Olen alkanut itsekin huomata jo usean yrityksen ilmoituksia avoimista paikoista sosiaalisen median puolella. LinkedIN nyt tunnetusti onkin lähinnä yritysmaailman Facebook. Vanhan malliset CV ja kirjallinen hakemus tulevat lentämään roskalavalle pian ja sisään tulevat pelimuodossa olevat rekrytointimallit, videohakemukset sekä tietenkin verkostot. Verkostojen kautta saatavat työpaikat kasvavat sitä vauhtia kuin työpaikkojen suhde työnhakijoihin laskee. Työnantajilla yksinkertaisesti ei ole aikaa enää uhrata CV ja kirjallisten hakemusten käsittelyyn, sekä näistä ei käy ilmi esimeriksi työnhakijan persoonallisuutta oikeasti.

Kirjassa on kaksikymmentä varteenotettavaa ennustusta siitä mihin suuntaan yritys- sekä rekrytointimaailma on menossa.

1 Sinut palkataan oman maineesi ansiosta.

Maineeseen lasketaan oma henkilökohtainen maineesi, eli se mitä muut puhuvat sinusta. Tämän lisäksi ammattitaitosi puhuu puolestasi. Uutena tekijänä tähän kohtaan tulee sosiaalisten verkostojesi laatu ja laajuus. Toisin sanoen mitä vaikutusvaltaisempi olet sosiaalisessa mediassa, sitä parempi prospekti olet yritykselle.

2 Mobiililaitteesi tulee olemaan toimistosi, luokkasi ja palvelijasi.

Tämä käytännössä tarkoittaa sitä, että mobiililaitteellasi, oli se sitten älypuhelin tai tabletti, voit lisätä tietopääomaasi kouluttamalla itseäsi, tekemällä nopeasti matkalla töitä tai tilaamalla kaikki mahdollinen suoraan ovellesi tai hallinnoimalla omia laitteitasi kotona. Käytännössähän tämä on jo kaikki mahdollista… Olemme siis aikaamme edellä! Hehe!

3 Globaali hyvientyöntekijöiden vaje tulee olemaan akuutti.

Maailmassa aletaan koko ajan kilpailla enemmän ja enemmän hyvistä työntekijöistä. Hyviä työntekijöitä vain ei löydy enää joka nurkan takaa. Mitä suurempi tietotaito sinulla on, sitä parempi työntekijä olet. Eli laajasti ja syvästi koulutettuja tai kokeneita työntekijöitä tullaan tarvitsemaan palavasti lähiaikoina.

4 Rekrytointiprosessi aloitetaan sosiaalisessa mediassa.

Arvion mukaan, jopa 80% yrityksistä aloittaa mainostamaan omia rekrytointejaan sosiaalisessa mediassa ja etsivät sitä kautta heille mahdolliset prospektit. Uudet kysymykset prosessin alussa tulee olemaan: Kuinka monta kaveria sinulla on Facebookissa, twitterissä yms. Kuinka moni sinua suosittelee LinkedInissä, onko sinulla blogia?

5 Verkko mahdollistaa työpaikan rakenteen

Ennen oli ihmisillä vain yksi paikka olla töissä, työpaikka. Sitten tuli toinen työpaikka, kotitoimisto. Nyt uutena paikkana työskennellä tulee ”kolmas paikka” eli mikä tahansa muu, kahvila tai muu vastaava paikka missä pääset työskentelemään. Yrityksen tulee siis soveltua tulevaisuudessa kaikkiin näihin kolmeen.

6 Yritykset palkkaavat kokonaisia tiimejä.

Tiimityö alkaa olla avain asemassa kaikissa työpaikoissa ja tiimin tehokkuudessa. Yritykset alkavat nähdä enemmän arvoa siinä, että he palkkaavat kokonaisen tiimin eikä pelkästään eri tiimeistä eri ihmisiä. Tiimin rakentaminen vie liikaa aikaa ja resursseja.

7 Toimitusjohtajien työnvaatimuksissa alkaa näkyä bloggaus.

Tämä tulee kasvamaan lähiaikoina runsaasti ja on jo tähän hetkeen asti kasvanut hurjasti! Nykyiset asiakaskunnat alkavat enemmän ja enemmän kiinnittämään huomiota yrityksen luotettavuuteen. Mikäs sen parempi tapa tuntea yritys luotettavaksi kuin lukea toimitusjohtajan mietteitä yrityksestä ja elämästä yrityksessä – blogin kautta.

8 Yritysten sosiaalinen media alkaa kukoistamaan sekä kasvaa sisäisesti

Tulevaisuudessa, jos et ole somessa, et ole olemassa. Yritykset tulee tuomaan enemmän ja enemmän sisältäpäin viestiä ulkomaailmaan. Yritykset alkavat myös poistamaan totaali sosiaalimedia kieltoja joita vielä joissain yrityksissä näkee.

9 Yrityksessä äänestetään johtaja

Tämä näkyykin jo Futuricella, jossa heimo itse valitsee johtajansa. Tämä tulee nousemaan, koska enemmän ja enemmän aletaan suorittaa yrityksissä asioita tiimeissä.

10 Jatkuva oppiminen on vaatimus

Jatkuva itsensä kehittäminen tulee olemaan vaatimus yritysmaailmassa, jotta pysyt ajanharjalla ja olet oman alasi expertti.

11 Yritykset panostavat enemmän yhteiskuntavastuuohjelmiin

Tämä tulee olemaan isona osana tulevaisuutta ja on jo oikeastaan nyt nähtävissä. Yritykset sysäävät paljon rahaa yhteiskunnalle, kunhan he näkyvät siinä. Tämä luo luottamusta yritystä kohtaan sekä luo arvoa yritykselle.

12 Sosiaalisen median koulutusohjelma

Yrityksissä tullaan järjestämään sosiaalisen median koulutus työntekijöille. Tätä olen itsekin päässyt kokemaan jo esimerkiksi Suomalaisessa kirjakaupassa, jossa työntekijöitä opastetaan, kuinka käytät Somea oikein. Toisin sanoen siellä oli tiivistettynä, että älä kirjota yrityksen asioita sinne.

13 Työnäytekansio tulee olemaan tie vakituiseen työhön.

Yhä enemmän ja enemmän alkaa nähdä ihmisiä, jotka ovat työskennelleet vähän joka paikassa. Näillä henkilöillä on laaja katselmus eri osa-alueilta yritystä ja aloja. Kun teet paljon keikka töitä ja keräät nämä portfolioon, olet tehnyt huomattavasti enemmän ja tehokkaammin kuin esimerkiksi viisi vuotta samassa työssä ollut henkilö.

 

Yhteenvetona yrityksissä alkaa nähdä näitä piirteitä ja juuri nämä yritykset ovat pinnalla median parrasvaloissa. Futuricella sanottiin hyvin, että jossain kohtaa yksinkertaisesti raha ei enää motivoi, vaan pitää luoda sellainen työpaikka, että sillä ei ole rahallista arvoa henkilölle.

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!