Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

WayOut Brändäys

Kirjoitettu 31.08.16
Esseen kirjoittaja: Aleksi Saarinen
Kirjapisteet: 2
Kirja: Markkinoinnin musta kirja
Kirjan kirjoittaja: Teemu Takala
Kategoriat: 6.3. Brandi ja mielikuvien kehittämisen työkalut

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

Markkinoinnin musta kirja

 

Kesän aikan teimme poikien kanssa melko laajan brändi ja markkinointi suunnitelman liittyen WayOut Jyväskylään. Käytimme tähän apuna markkinoinnin mustaa kirjaa.

Kilpailutilanne

Ensimmäisen analysoimme nykyisen kilpailutilanteen niin Jyväskylässä kuin Tampereella. Sinä hetkenä isoimmat kilpailijat täysin samalla alalla olivat Mysteeri Jyväskylässä ja Tampereella sekä RoomEscape Tampere. Pureskelimme että mikä erottaa meidät heistä ja listasimme muutamia asioita:

Mysteeri:

Vahvuudet:

  • Kolmessa kaupungissa
  • Ammattimainen
  • Monipuolisuus tarjonnassa
  • ”Erilainen” roomescape

Heikkoudet:

  • Uskottavuus
  • ”Erilainen” roomescape
  • sijainti

RoomEscape Tampere

Vahvuudet:

  • Monessa kaupungissa
  • Sopii ”massalle”
  • Laaja tarjonta
  • room escape koko Suomessa

Heikkoudet:

  • Ristiriitaisia palautteita
  • Huoneet saattavat olla joillekkin liian vaikeita -> Tulee suorittamisen maku

Tämän alustavan analysoinnin jälkeen aloimme muodostaa omaa kuvaa ja minkälaisena me haluamme näkyä ja vaikuttaa alalla. Kilpailutilanteen määrittäminen auttaa kartoittamaan asiat joihin on ehkä hyvä keskittyä itsekkin. Seuraavaksi loimme itsellemme brändistrategian. Brändistrategiaa lähdettiin purkamaan kolmella yksinkertaisella kohdalla. Seuraavaksi tiivistelmä tuloksista

Brändistrategia

  1. Oivallus kohderyhmän tarpeista = Viettää vapaa-aikaa ystävien kanssa tekemällä jotain uutta. Halu pysyä aallon harjalla ja poistua oravanpyörästä
  2. Kattava ja syvällinen ymmärrys kilpailutilanteesta = Tuote on kaikilla sama ja ”kertakäyttöinen” -> Kilpailutilanne on joustava ja positiivinen
  3. Kattava ja syvällinen ymmärrys tarjolla olevista hyödyistä = Hyvä mieli josta energiaa arkeen. Omien aivojen käyttö ja omien taitojen kehittäminen. Erilainen kohtaamispaikka -> Sosialisoituminen ja huolenpito

 

Seuraavassa vaiheessa luodaan yritykselle brändipersoona, brändilupaus ja brändiydin. Pääsimme seuraavanlaisiin tuloksiin:

 

Brändilupaus

Mietimme yhdessä että mitä voimme luvata asiakkaalle lähes 100% varmuudella. Toistaiseksi kukaan ei ole lähtenyt itkien pois. Ja olemme palvelleet asiakasta aina parhaalla mahdollisella tavalla (Ainakin teoriassa :D)

”Lupaamme parhainta mahdollista palvelua ja hauskaa ajanvietto – Et lähde itkien pois!”

-WayOut Jyväskylä 2016

Brändipersoona

Pyrimme luomaan sellaisen persoona meille joka kuvastaa meidän jokapäiväistä tekemistä niin arjessa kuin vapaa-ajalla, koska usein perinteiset käytöstavat ujuttautuvat myös väkisin yritykseen, jossa teemme työmme.

  1. Aito
  2. Hullu
  3. Hauska

Brändiydin

Tähän kohtaan se kaikista kiteytynein ydin oli erittäin vaikea löytää emmekä oikein keksineet että mikä kuvastaisi meidän brändiydintä parhaiten joten päätimme että tämä muodostuu tehdessä ja kirkastamme sen myöhemmin.

Hyvin simppeli tapa aloittaa brändin rakentaminen jos alun perinkään ei ole kaikista kirkkainta ajatusta siitä mitä brändi ylipäätänsä on ja mitä sen rakentamisessa pitää ottaa huomioon.

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!