Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

What Would Google Do?

Kirjoitettu 21.10.13
Esseen kirjoittaja: Timo Kasurinen
Kirjapisteet: 3
Kirja: What Would Google Do?
Kirjan kirjoittaja: Jeff Jarvis
Kategoriat: 6. Markkinointi, 6.1. Asiakkuuden työkalut, 6.3. Brandi ja mielikuvien kehittämisen työkalut, 6.4. Uuden aallon markkinointi, 6.7. Sosiaalinen media ja markkinointi

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

KVG

”Once upon a time, all roads led to Rome. Today, all roads lead from Google.”

Jeff Jarvisin WWGD, eli “What Would Google Do?” ei kerro siitä, miten Google pyörii, vaan se soveltaa Googlen toimintamalleja eri toimialoihin ja pyrkii haastamaan lukijan ajattelemaan epäkohtia tältä kannalta. Puhutaan niinsanotusta ”Google Thinking:istä”.

Kirjassa tuli esille kaksi esimerkkiä, tai ”lakia” jotka kiinnittivät huomioni. Ensimmäinen oli Facebookin perustajan Mark Zuckerbergin teesi  ”elegant organization”. Kun häneltä kysyttiin miten voimme luoda samanlaisen yhteisön kuin hänellä on, vastaus oli että se on mahdotonta. Nämä yhteiset ovat jo olemassa ja meidän täytyy vain keksiä miten voimme auttaa heitä toteuttamaan yhteisönsä toimintoja paremmin. Facebook suunniteltiin alunperin Harvardin opiskelijoita varten. Harvardin yhteisö oli toiminut jo satoja vuosia mutta Zuckerberg keksi tavan millä kommunikointi onnistuu vielä tehokkammin.

Toinen oli Vaynerchukin laki. Gary Vaynerchuck kasvatti perustamansa viinikaupan liikevaihdon 4 miljoonasta 60 miljoonan muutamassa vuodessa. Tämä kaikki oli nerokkaasti käytetyn blogin ja sosiaalisen median ansiota. Vaynerchuckin lain mukaan täytyy miettiä, miten teet asiakaskunnallessi pelikentän jossa he voivat leikkiä ja levittää tuotteesi ilosanomaa.

Lähdetäänpä miettimään miten voimme soveltaa Google thinkingiä yksittäisestä tiimiyrittäjästä, tiimiyrityksen ja siitä koko TA:n tasolle.

Googlepreneur

Be a Platform

Yhteisö on olemassa, miten voimme auttaa sitä? Tässä tapauksessa yhteisö on helppo huomata. Tiimiyrittäjän tärkein yhteisö on tietenkin tiimiyritys, joka toimii jo omalla painollaan, mutta miten toimintaa voitaisiin vielä tehostaa Google thinkingillä?

Tämä yhteisö eroaa selkeästi esimerkiksi Facebookista. Kun siellä pääasiallinen tarkoitus on olla mukana ja helpottaa ihmisten vapaa-aikaa, keskittyy tiimiyritys melko tiukasti työhön ja ammatilliseen puoleen.

Tiimiyrityksen tavoitteena on jakaa teorioita ja projekteja treeneissä. Oppia niistä ja ratkaista mahdollisia ongelmakohtia. Tämän tavan olen kuitenkin ainakin itse todennut melko tehottomaksi. Treeneissä on niin paljon muitakin asioita joita tulee käydä läpi, että varsinkin oppien jakaminen jää harmittavan pienelle alalle. Lisäksi valitettavan usein asiat jäävät treenitilaan eikä niidä viedä käytäntöön.

Siirtykäämme nykyaikaan ja sähköisiin toimintaympäristöihin. Hyödynnetään Facebook, Google Drive, Dropbox ja muut vielä tutkimattomat virtuaaliset maailmat kunnolla.

Mitäpä jos dropboxista löytyisi parin klikkauksten päästä kaikkien projektien materiaalit ja nykyinen tilanne sekä tottakai joryn toimintasuunnitelmat. Lisäksi siellä olisi kansio esseille, jotka koskettavat meidän tiimiyriystä tai halutaan muuten vain kaikkien luettavaksi. Teoriapohjat olisi järjestelty aihealueen mukaan omiin kansioihinsa. Drivestä löytyy jo asiakasrekisteri ja asiakkuuksien tilanne. Lisäksi haluasin nähdä siellä reaaliajassa päivittyvää taloustilannetta.

Kun nämä perusasiat olisivat täysin avoimia kaikille voisimme kehitellä jonkun hyvin yksinkertaisen sisäisen ”foorumin”, jossa asioista voisi keskustella jatkuvasti eikä vain treeniajalla!  Koko tiimin kollektiivinen tieto kerättäisiin sitten yhteiseen tietopankkin (vaikkapa dropbox), josta se olisi jälleen helposti kaikkien hyödynnettävissä. Aluksi foorumin virkaa voisi toimittavaa vaikkapa Facebook kanava. Kun tietoa alkaa kertyä suuria määriä, laitetaan pystyyn ihan kunnon intranetti.

Kuinka helppoa olisi järjestää tälläisellä järjestelmällä vaikkapa lapputalkoot uudelle projektille? Sen sijaan että pitäisi kerätä kaikki samaan tilaan samaan aikaan, voi kuka tahansa käydä laittamassa ideoitaan foorumille sitä mukaa kun niitä tulee.

Lisäksi kaikki teoriat ja opit mitä yksittäinen henkilö on oppinut, on helposti koko tiimin saatavilla. Tarvitsetko markkinoinnin teoriaa? Menet vain dropboxiin ja avaat sieltä kyseisen kansion. Jos tarvitset selvennystä, voit soittaa teorian julkaiseelle henkilölle ja kysyä apua.

Tai entä jos projekti törmää umpikujaan? Tälläistä tilannetta on toki hyvä käydä treeneissä läpi, mutta että asiaan pystytään reagoimaan mahdollisimman nopeasti voi projektiryhmä esittää ongelmansa foorumilla jo valmiiksi ja saada sitä kautta uutta potkua.

Suurin etu tälläisessä järjestelmässä on se, että saat juuri sen tiedon mitä tarvitset juuri sillä hetkellä kun se on ajankohtaista. Treeneissä käydyt asiat koskevat monesti vain pientä osaa tiimistä, jolloin muut eivät saa asiasta paljoa irti.

Meidän tiimiyrityksessä on paljon voimaa, mutta tällä erää emme hyödynnä yhteistä osaamistamme tarpeeksi hyvin. Uskon vahvasti että tälläinen järjestely auttaisi asiaa.

GMittava

Mietitään seuraavaksi miten Google thinking voisi parantaa Mittavan toimintaa ulkomaailman suuntaan ja miten pystymme luomaan kunnon yrittämisen kulttuuria tiimiin.

Think distributed

Mennään sinne missä asiakkaat ovat! Pystymmekö miettimään muita lähestymiskeinoja kuin kylmille kontakteille soitteleminen?  Tämä on tottakai vaikeampaa kuin Vaynerchuckin esimerkissä, sillä emme myy kuluttajille vaan suurimmaksi osaksi yrityksille.

Voimme kuitenkin etsiä uusia kohtaamisympäristöjä ja olemmekin tehneet jo muutamia kokeiluja. Tämän vuoden NBF:ssä Samuel, Anu, Kati ja Tiia tekivät erinomaista työtä kontaktien hankkimiseksi ja seminaarista tulikin useampi potentiaalinen asiakas. Erilaiset verkostoitumistapahtumat ovatkin yksi asia mihin meidän pitäisi keskittyä enemmän.

Lisäksi positiiviseksi kokeiluksi muodostui Saunalautalla pidetty asiakasilta Jyväskylän kauppakamarin juniorikillalle. Saimme runsaasti apua, liidejä sekä yhden tarjouksenkin sisään meidän Silver Zombie projektissamme.

Your customers are your ad agency

MT:stäkin tuttu lause: “Asiakaspalvelu on uutta markkinointia” tulee ilmi myös Googlen toimintamalleissa. Kun asiakkaat on nyt saatu meidän firman puoleen uusista kohtaamisympyröistä, täytyy meidän pitää huolta että palvelu pelaa ja että asiakkaat tosiaan toimivat meille positiivisena markkinointikanavana.

Tässä muutamat stepit tälle saralle:

  • Koko tiimille LinkedIn profiilit -> Lämpimät kontakti pystytään sitouttamaan kavereiksi ja on helpompi myös ottaa yhteyttä. Lisäksi asiakkaat voivat suositella meitä eteenpäin LinkedInissä.
  • Kerätään jo suoritetuista projekteista referenssit ja pyydetään asiakkailta mahdolliset liidit
  • Jokaiselle asiakkaalle oma henkilö vastaamaan palvelusta
  • Isommille asiakkaille jopa pieni ryhmä

Elämä on betatestiä

Life is a beta, puhutaan sitten Mittavan työskentelykulttuurista ja mietitään miten sitä voidaan parantaa. Luin samalla Kimmo Herrasen kirjaa ”Kuinka Rakensin Gaselliyrityksen”. Sen mukaan suomalaisten firmojen perisynti on se, että mitään tuotetta ei voi myydä ennenkuin se on 100% valmis. Samaa ongelmaa esiintyy meidän tiimissä, vaikkakin tässä ollaan edistytty paljon.  Yleensä kuitenkin aika kuluu edelleen tuotteen hiomiseen, vaikka se pitäisi lähte rohkeasti jalkauttamaan asiakkaiden keskuuteen.

Google lähestyy tuotteistamista aivan erilaisesta näkökulmasta. Kaikki heidän julkaisemat tuotteet ovat periaatteessa ikuisessa beta vaiheessa. Uudesta palvelusta annetaan yleisölle raakile. Tämän jälkeen kerätään paulatetta ja kehitetään palvelua eteenpäin yhdessä asiakkaiden kanssa. Samalla asiakkaat sitoututetaan. Yhtäkkiä Googlen tuotteesta tuleekin meidän kaikkien tuote, kun osallistumme sen kehittämiseen.

Meidän täytyy pyrkiä luomaan tiimiin kulttuuria, jossa epäonnistumisa ei tarvitse pelätä, vaan uusia ideoita vaalitaan, testataan ja jopa vaaditaan. Google käyttää tähän 20 prosentin sääntöä, eli jokainen työntekijä on velvoitettu käyttämään 20 prosenttia työajastaan kehittelemällä uusia tuotteita. 50 prosenttia Googlen uusista palveluista on syntyny tätä kautta.

Heti ensimmäisenä voimme aloittaa aiemmin puhutusta sähköisesti, tiimin omasta verkosta. It’s easier to ask forgiveness than it is to get permission”

Timo Kasurinen

osk. Mittava Innovations

+358 400 445 534

timo@mittava.fi


Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!