Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

What would Google do?

Kirjoitettu 26.11.13
Esseen kirjoittaja: Jarkko
Kirjapisteet: 3
Kirja: What would Google do?
Kirjan kirjoittaja: Jarvis
Kategoriat: 1. Oppiminen

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

Miksi Google on menestynyt niin hyvin? Mikä tekee siitä niin hyvän, että olemme oikeastaan jo riippuvaisia sen tuottamista palveluista ja olemme vakiinnuttaneet sanan ”googleta se”. Kuinka hienoa olisikaan jos tekisimme tarjoamistamme palveluista niin kovia, että asiakkaamme tottuisivat ”wimmaistamaan” omat palvelunsa. Jarvisin kirja oli siitä erinomainen, että siinä ei keskitytty vain kertomaan Googlen ylivoimaisuudesta, vaan siinä käsitellään keinoja kuinka muistakin palveluista ja yrityksistä voidaan Googlen keinoin luoda loistavia.

Elämme tekniikan aikakautta. Olemme riippuvaisia teknologiasta ja käytämme sitä lähes kaikessa tekemisessämme. Jo pelkästään tämän tulisi herättää meissä yrittäjissä haluja luoda palveluja tämän ympärille. Teknologian palvelut kuten Nettipomo ja tuotteet kuten Internet-sivut ovat esimerkkejä siitä, että myös me pyrimme pysymään mukana tässä teknologian aikakaudessa. Kuinka erottaudumme näillä tuotteilla ja palveluilla. Mikä tekee näistä sellaisia, että ihmiset ovat jopa riippuvaisia näistä.

Google, Facebook ja Linkedin ovat tämän aikakauden ehdottomia menestystarinoita. Jarvisin mukaan näiden menestyksen syy on, että ne ovat alustoja. Alustoja jossa ihmiset viettävät aikaa. Siellä he voivat jakaa omia tietojaan ja pystyvät itse hyötymään kyseisestä palvelusta. Näiden perimmäinen ajatus on siinä, että ne ovat keränneet ihmiset, alustojen käyttäjät ja saaneet heidät riippuvaisiksi niistä. Raha ja bisnes tulee muuta kautta. Tietenkin yrityksiä houkuttaa kyseinen massa ja ovat valmiita siitä maksamaan. Mitä enemmän käyttäjiä, sen suurempi bisnes. Tämän todisti Facebook 18. päivä toukokuuta 2012, kun se listautui pörssiin. Voiko siis olla, että tulevaisuuden yritysmalli on ilmainen.

Toinen mielenkiintoinen Googlen menestymisen keino on, että se julkaisee puolivalmista. Google julkaisee palvelunsa aina kun ne ovat vasta beta -vaiheessa. Tämän avulla Google pystyy kehittämään omaa palveluaan yhdessä käyttäjien kanssa. Meidänkin tiimiyrityksen luodessa palvelua, meillä menee todella paljon aikaa siihen, että pyrimme hiomaan siitä lopullisen. Tämä kävi hyvin ilmi luodessamme ideointi-palvelua. Vasta kahden vuoden jälkeen uskalsimme lähteä vain kokeilemaan ja näin sen pitäisi ollakin. Ohje; Luodessa palvelua, jätä se tarkoituksella hieman raa’aksi. Suorita pilottivaihe ja hio palvelu kuntoon yhdessä asiakkaiden kanssa. Tämän suurin haaste on varmasti epäonnistumisenpelko. ”Virheet voivat olla arvokkaita ja perfektionismi kallista”. Tunnistan itsessäni pienen perfektionismin, joka pitää silkkana mahdottomuutena tarjota asiakkaalle jotain puolivalmista. Jarvin sai kuitenkin kirjallaan hieman murrettua tätä ajatusta.

Melkoinen yllätys oli lukea, että piratismista voi jopa hyötyä. Kirjassa oli esimerkki Paulo Coelchosta, jonka kirjoja käännettiin yhteen aikaan paljon laittomasti venäjänkielelle ja myytiin halvalla. Tämä johti siihen, että kirjoittaja sai paljon julkisuutta Venäjällä. Kopio teoksen jälkeen ihmiset usein ostivat seuraavan kirjan alkuperäisen kappaleen, koska tykkäsivät Colchon ajatuksista niin paljon. Netissäkin esiintyy paljon piratismia. Jos ihmiset eivät lataisi esimerkiksi Justin Bieberin levyjä niin paljon laittomasti, olisiko hän yhtä tunnettu kuin nykyään on?!

 

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!