Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

Yhden viikon markkinointikampanja

Kirjoitettu 19.09.18
Esseen kirjoittaja: Kaj Vaskelainen
Kirjapisteet: 3
Kirja: The One Week Marketing Plan
Kirjan kirjoittaja: Mark Satterfield
Kategoriat: 6. Markkinointi, 6.7. Sosiaalinen media ja markkinointi

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

Miten luoda markkinointikampanja yhdessä viikossa? Miten saada asiakas kiinnostumaan sinun tuotteesta tai palvelusta ja erottumaan kilpailijoista. Voisit tottakai laittaa mainosbudjettisi aivan kattoon mutta siihen on myös toinen keino.

Päivä 1:

Löydä oma markkinarakosi. Aina ei kannata lähteä ryntäämään suoraan kaikista suosituimpaan kategoriaan markkinoimaan, vaan tutkia vähän miten pystyt erottumaan. Esimerkkinä tässä toimii JDC niminen yritys, joka toimi puhelinten korjausalalla jossa on vaikea erottua massasta. He päättivät muuttaa tarjontaansa ja ryhtyivät korjaamaan pelkkiä Applen puhelimia. Heistä tuli heti ammattimainen kuva, sillä heidän piti osata korjata vain yhtä tuotetta. Työntekijät oppivat nopeasti erittäin ammattitaitoisiksi, sillä korjattavien mallien määrä oli pudonnut monista kymmenistä vain muutamiin, erittäin samantyyppisiin laitteisiin. Juuri tuo pienen erikoisuuden omaksuminen nosti heidän yrityksen aivan eri tasolle millä se oli aikaisemmin ollut.

On siis paljon helpompi yrittää vähän erottua markkinointimassasta omalla tuotteellaan ja löytää oma markkinarakosi kuin tuottamalla massatuotteita ja markkinoida massoille. JVmedian asiakkaaksi ovat suuremmilta osin valikoituneet paikalliset pk-yritykset, sillä heillä usein on markkinoinnin puolella paljon parannettavaa sekä heidän kanssa on helppo kokeilla erilaisia markkinointitapoja.

Päivä 2:

Anna jotain ilmaiseksi. Miksi? Siksi koska ihmiset arvostavat hyvin tuotettuja sisältöjä jotka tuovat lisäarvoa elämään. JVmedia tuottaa hyödyllisiä artikkeleita Mikan ja Anssin Autohuollon asiakkailla erilaisista auton huoltoon ja autoiluun liittyvistä asioista ja niiden hyödyistä.

Nämä tuovat asiakkaalle lisää tietoa, mutta samalla toimivat myös oivana markkinointikanavana markkinoida omia palveluita. Artikkeleiden on myös hyvä olla suhteellisen pitkäikäisiä, jolloin sinun ei tarvitse joka vuosi tehdä samoja tekstejä uusiksi uusien asiakkaiden hankkimiseksi vaan voit myös uusiokäyttää niitä. Näiden artikkeleiden ei kuitenkaan tule tehdä autohuoltoa korvaaviksi ohjeiksi, vaan antaa lisätietoa milloin huolto kannattaa jne. jolloin huollon tullessa ajankohtaiseksi asiakas kääntyy todennäköisesti sinun palveluiden puoleen.

Päivä 3:

Päiväksi kolme kirja kehottaa luomaan ilmaiselle tuotteelle landing pagen, eli sivun mille asiakas päätyy saatuaan ilmaisen lahjan. JVmedialla toteutamme tämän siten että artikkelit ovat nettisivuilla joita seurataan Facebookin pikselillä, jolloin pystymme kohdentamaan markkinoinnin jo sivuilla käyneille. Facebookin työkalut ovat aika monipuoliset tämänkaltaiseen markkinointiin, jossa pystymme kohdentamaan markkinointia eri toimintoja sivuilla tehneille kuten tuotteen ostoskoriin lisänneille.

Monelle tämä tekniikka on tietämättäänkin tuttu, sillä kun olet tehnyt ostoksia tai vain katsellut netissä tuotteita, tulevat ne monien verkkosivujen sivulaitaan esille. Näin ollen tuotteet pyörivät asiakkaan mielessä ja helpottavat ostopäätöstä.

 

Päivä 4:

Neljäs vaihe tässä viikon markkinointistrategiassa on markkinoinnin aloittaminen PPC-markkinoinnilla. PPC tarkoittaa pay-per-click:ä, eli maksat vain asiakkaan tekemistä klikkauksista mainoksissa.  Googlen Ads on tässä tapauksessa erittäin hyvä työkalu markkinointiin, sillä suurin osa ihmisistä käyttää Googlea ja etsii sieltä ratkaisua. Googlen lisäksi voit markkinoida mm. Facebookissa sekä LinkedInissä. Näistä Facebookissa pyörii myös erittäin paljon ihmisiä ja näille markkinointi tapahtuu kohdentamalla mainokset kiinnostuksien ja tykkäyksien perusteella, sekä aiemmin mainitun pikselin avulla joka seuraa liikkeitä nettisivuilla. LinkedInissä on enemmän ammattilaisia joka alalta, joten jos haluat saada normaalien kuluttajien lisäksi myös enemmän ammattilaisessa ympäristössä markkinoitua, on LinkedIn sinun paikkasi.

Päivä 5:

Maksetun mainonnan lisäksi kannattaa myös panostaa orgaaniseen mainontaan, eli mainontaan jota ei markkinoida muille kuin sinua seuraaville henkilöille. Tämä antaa mahdollisuuden parempaan uusasiakashankintaan kun kaikki mainosbudjettisi ei mene suoraan jo sinusta kiinnostuneille. Orgaanisella mainonnalla on myös mahdollista tehdä erilaisia kampanjoita jotka eivät maksa sinulle mitään. Jos saat ihmiset jakamaan sinun sisältöäsi sinun puolesta, kuten erilaisia kilpailuja järjestämällä saat ihmiset tekemään markkinointia sinun puolesta.

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!