Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

Yksi litra sometavotteita

Kirjoitettu 24.11.16
Esseen kirjoittaja: Tomi Rytkönen
Kirjapisteet: 1
Kirja: Sosiaalisen median menestysreseptit
Kirjan kirjoittaja: Marika Siniaalto
Kategoriat: 9.02. Yhteisöllisyys, 9.06. Markkinointi

Yksi litra sometavotteita, 5.0 out of 5 based on 1 rating
VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 5.0/5 (1 vote cast)

Olin viime viikolla puhumassa yrittäjyydestä Korpilahden yhtenäiskoulun Pikkuyrittäjille. Innokkaat ja vilkkaat nuoret perustavat oikeat yritykset ja kehittävät Korpilahden joulumyyjäisissä myytäviä tuotteita tai palveluita kuten leivonnaisia, koristeita tai neuloksia.

Nämä kutosluokkalaiset nuoret selkeästi vaikuttuivat ulkopuolisen nuoren yrittäjän presentaatiosta ja myös heidän osallistamisestaan toimintaan, sillä lopussa myös kysymyksiä sateli kiitettävin määrin.

Eräs nuori poika kysyi, mitä minun yritykseni oikein tekee tai mitä teen työkseni. Olen aina pitänyt asiaa hieman vaikeana määrittää, mutta nokkelana päätin heittää jotakin totuudenmukaista mutta myös heitä mahdollisesti kiinnostavaa ja hauskaa. Vastaukseni kuului näin:

”Päivitän työkseni somea. Siis Facebookia ja Instagramia. Kuvaan ja tuotan sisältöä verkkoon. Jos mietitte unelma-ammattia, tässä voisi olla yksi esimerkki.”

Tämä kysymys oli vain yksi muiden joukossa, mutta jälkeenpäin sai minut ajattelemaan hieman tarkemmin omaa toimenkuvaani Tiimiakatemian brand managerina ja sosiaalisen median työtehtäviäni. Millaisten asioiden avulla luon arvoa somessa Tiimiakatemian kanavissa ja mitä oikein tavoittelen sillä? Edustanko yritystä vai itseäni brändin alla ja pystynkö tuomaan lisäarvoa potentiaalisille hakijoille, yhteistyökumppaneille ja asiakkaille. Kävinkin heti muutamaa päivää myöhemmin lainaamassa kirjastosta Marika Siniaallon Sosiaalisen median menestysreseptit -kirjan ja kasan muita somekirjoja, josta lähdin hakemaan vastauksia kysymyksiini.

 

Okei, selitykset sikseen ja lähdetään miettimään oikeasti niitä menestysreseptejä sosiaalisen median osalta.

Kirjan mukaanhan resepti on hyvinkin yksinkertainen, vaaditaan vain:

  • 1 litra tavoitteita
  • 1 litra kohderyhmää
  • 2,5dl näkökulmaa
  • 2,dl pelisääntöjä
  • 2,5dl sisältöä
  • 2,5dl lisäarvoa

 

Tiimiakatemian somekanavat ovat siinä mielessä haastavia ylläpitää, että minun täytyy miettiä näkökulmat sopiviksi 11 tiimiyrityksen asiakasnäkökulman ja lisäksi koko Tiimiakatemian rekrytointinäkökulman kautta. Ei siis puhuta ihan yksinkertaisesta linjauksesta.

Vuorovaikutus on tärkeä osa sosiaalisen median pelisääntöjä. Olenkin miettinyt, kuinka saisin luotua aiempaa parempaa vuorovaikutusta ja aktiivisuutta kanavissamme. Kuinka tätä vuorovaikutusta sitten luodaan? Nämä sanat täytyisi löytyä ainakin sanavarastosta:

  • Kysy
  • Kuuntele
  • Vastaa
  • Kiitä
  • Myönnä
  • Kehu
  • Pyydä anteeksi

Kävinkin samantien katsomassa Tiimiakatemian Facebook-sivun vastausajat. Tulos ei yllättänyt positiivisesti, mutta ei se aivan huonokaan ollut:

”Vastausprosentti on 84 % ja vastausaika 10 tuntia”

Osa meille tulevista viesteistä näytti olevan ”turhia” eli ne eivät odotakaan vastausta. Vastausaika puolestaan voisi olla vaikka yli puolet vähemmän. Ymmärsinkin, että voisin ottaa käyttöön tavan, jossa heti viestin huomattuani vastaan edes jotakin ”Kiitos viestistäsi, selvitän asiaa ja palaan sitten siihen!” tyylistä. Näin saan luotua välittämistä ja vuorovaikutusta oikeasti ja toinen osapuoli ei joudu odottelemaan ja ihmettelemään ilman minkäänlaista vastausta.

Menestysresepteistä puheen ollen, kirja kertoo myös oikeista menestysresepteistä ruoan puolella ja kuinka niitä luodaan. Muutama asia jäi mieleeni, joita minun täytyisi soveltaa myös sosiaalisen median maailmaan:

”Kun perustaidot ovat hallussa, voi ruoka-ammattilainen antaa tilaa mielikuvitukselleen ja luottaa vaistoihinsa. Suosikkiresepti vaatii ammattitaidon lisäksi myös aikaa ja vaivaa. Keittiöiden taikuri kokeilee samaa aineyhdistelmää kymmeniä kertoja eri painotuksin, kunnes osuu napakymppiin.

Tämä herättikin ajatukseni: ehkä minun täytyisi vain aktiivisesti tehdä enemmän rohkeita kokeiluita somen osalta – mielummin enemmän kuin liian vähän. Kyllä somekansa näyttää, mikä toimii ja mikä ei.

 

Tomi Rytkönen
Brand Manager
Tiimiakatemia
+358 44 355 4847
tomi@osuuskuntawire.fi

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!