Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

Youtube, Instagram, TikTok somealustoina vuonna 2020

Kirjoitettu 21.10.20
Esseen kirjoittaja: Elias Mäkinen
Kirjapisteet: 2
Kirja:
Kirjan kirjoittaja:
Kategoriat: 1. Oppiminen, 3. Yrittäjyys, 6. Markkinointi

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

Yleistä:

Mun filosofia somessa on, että pyrin olemaan jatkuvasti kanavissa esillä, jotta olisin ”top of the mind” ihminen liittyen videokuvauksiin. Tavoitteeni on, että ihan saman mihin visuaaliseen kanavaan asiakkaani menee, hän näkee heti minun postaukseni. Aina linkedinistä youtubeen. Keskityn tässä reflektiossa erityisesti videopuoleen.

Videon rakenne

Alku ja loppu ovat tarinan tärkeimmät elementit. Sama pätee somessa ”tarinoissa” eli tässä kontekstissa nopeissa videoissa. Videon tärkein ominaisuus on tunteiden herättäminen ja jos alku on huono, video skipataan, eikä tunteita herää. Video kannattaa myös tekstittää, sillä moni ei katso äänillä videota.

Alkuun tärkeää saada koukku; syy miksi käyttää aikaansa ja katsoa video. Esimerkiksi mielenkiintoinen lopputulos tai aktivoiva kysymys.

Keskelle ns pihviasiasi, jota haluat sanoa. Esittelykin tulee vasta tässä kohtaa, kun katsoja on ”huijattu” jo katsomaan videota. Moni tekee virheen aloittamalla videon ”Moi, minä olen Matti Meikäläinen, seniori konsultti yrityksestä x.” Ei kiinnosta. Sen sijaan aloitus ”Tässä 5+1 vinkkiä, helpompaan somen päivitykseen” lupaa ja herättää kiinnostuksen.

Loppuun taas Call To Action tai ns viimeinen positiivisuuden herättäjä. ”Seuraa niin näät seuraavan osan / katso nettisivuilta lisää”

 

Toistuvuus / sarja-ajattelu

Jos näät, että joku sisällön palanen saa enempi tykkäyksiä / jakoja yms, tee siitä sarja. Mieti postauksen joku elementti, jonka voit toistaa. Ilme, reaktio, viikon kysymys yms. Taivas on rajana. Ihmiset pitävät toistuvuudesta. Ajattele vaikka lempisarjasi uusi jakso. Oikein odotat sen ilmestymistä. Jos sisältö on ollut hyvää, oletettavasti katsojat haluavat nähdä sitä lisää. Lisäksi se auttaa myös brändäytymään, sillä ihmiset yhdistävät videon mielikuvan sinuun kun se sama mielikuva tulee useampaan kertaan (markkinoinnin 7 aaltoa). 

Vuorovaikutus:

Kommentoi, jaa, viestittele seuraajillesi luottamuksen parantamiseksi. Edellisen kerran käytin myyntiin Instagramin kyselyvaihtoehtoa tarinassa. Kysyin kiinnostaako yrittäjyys kyllä/ei ja lähes kaikille kyllä vastaajille lähetin linkin yrittäjyyden alkutaipaleeseen pureutuvaan kirjaan. Suurin osa heistä osti kirjan. Se on syystä ”social media” ei vaan media. Tarkoitus olla kaksisuuntaista vuorovaikutusta.

Instagram:

Kokemus: seuraajia 1150. Tarinan päivitys päivittäin keskimäärin 5x päivässä. Näyttökerrat noin 15- 20 000 viikkotasolla tarinoissa yhteensä. 

Instagram mittaa arvottaa eniten aikaa minkä seuraaja käyttää postauksessa. Esimerkiksi tekemällä karusellin, eli monen kuvan pyyhkäisy-kokonaisuuden, on mahdollista kasvattaa sekunteja ja täten saada postaukselle isompaa näkyvyyttä. Käytännössä jokainen julkaisuni on karuselli.

Hyvä näkyvä mittari Installe on ”Engagement” eli tykkäykset, jaot, profiilin klikkaukset yhdistettynä. Kaikissa some-alustoissa yritysprofiiliin siirtyminen mahdollistaa laajemman data-analytiikan.

Kuvakoko Instassa on vakiona 1×1 eli neliö. Tätä on kuitenkin mahdollisuus muuttaa 4×5, siten että pystysivu on pidempi tai 16×9 niin että vaakasivu on pidempi. Ns pystyjulkaisut saavat keskimäärin 10% enemmän tykkäyksiä verrattuna neliöön. Ja vastaavasti ns pitkä vaakakuva, joka vie näytöltä vähiten tilaa, saa 10% tykkäyksiä neliöön verrattuna. Selvä valita on siis pystysuuntainen sisältö. Resoluutioltaan tämä optimaalinen kuvasuhde vastaa 1080×1350 pixeliä.

YouTube:

Kokemus: Olen ladannut videoita vuodesta 2015 alkaen 40kpl. Näyttökertoja noin 500 000 ja tilaajia 2 600.

Monesti YouTube on yrityksillä vain roskakorina sisällölle. Sitäkin voi kuitenkin systemaattisesti kasvattaa yritysmielessä. Hyviä esimerkkejä youtuben hyödyntämisessä yrityspuolella: Lämpötube ja PTVatanen. Youtuben algoritmi suosii 10min videoita, mutta oman kokemukseni perusteella, ellet ole tunnettu on noin pitkällä videolla haastavaa saada paljon näyttökertoja. Itse alottaisin 2-5min mittaisista ns välipalavideoista, joita voit napsia tulematta ähkyyn välipalan tavoin. Kun yleisö sitoutettu, voi siirtyä pidempiin videoihin, sillä sitoutunut yleisö katsoo helpommin pidemmätkin videot. Youtubessa tärkein menestyksen määrittäjä on kuinka paljon videota klikataan. Pikkukuvaan ja tekstiin kannattaa ottaa mallia isommilta tubettajilta ja iltapäivälehtien otsikoista.

Tiktok:

Videoita 160, seuraajia 9 400, näyttökerrat kuukausitasolla 1 000 000 – 2 000 000.

Tiktokissa postauksien voluumi korostuu verrattuna muihin kanaviin. Tiktok on kuin lotto, johon kannattaa heittää niin paljon kuponkeja kuin vaan laadukaasti pystyy. Yksi postaus voi lähteä ja saada satoja tuhansia näyttöjä vaikka ei olisikaan loppuun asti hiottu palanen. Tiktokissa ei tarvitse seuraajia saadakseen satoja tuhansia näyttökertoja ilmaiseksi. Postausvoluumilla tarkoitan postauksien määrää viikkotasolla. Esimerkiksi itse kesällä postasin 3-5 kertaa päivässä, jolloin kuukasittaiset näyttöni olivat 2 miljoonaa. Nyt on ollut kiireistä ja olen postannut 3 kertaa viikossa. Näyttökerrat nyt 750 000 / kk.

Videon ei tarvitse olla super laadukkalla kalustolla kuvattu, sillä tarina on tärkein. Tiktokissakin toimii samat lainalaisuudet, että sisällön pitää tuottaa arvoa. Korostetun nopeasti. Arvon tuottaminen yksinkertaisestusti tarkoittaa joko viihdyttävää tai opettavaa sisältöä. Jos nämä yhdistää niin menestys on vain ajan kysymys.

Tiktokista olen oppinut, että videossa pitää kokoajan olla sisältöä silmille ja korville. Miellellään siten, että ne eivät ole ristiriidassa. Tämä esimerkiksi nauhoittamalla puhetta videon päälle, suunnitelemala ääniä tarkemin, tekstittämällä videon tai nostamalla kuvistukuvalla mielikuvia. Sormi on erittäin herkkänä kelaamaan eteenpäin, joten 2 sekunnin tylsä kohta videossa, tarkoittaa seuraavaan videoon siirtymistä.

”Viikottaiset trendit ovat iso osa tätä nopeaa somealustaa. Parhaan lopputuloksen saa, jos pystyy tuomaan oman persoonan ajankohtaiseen trendiin.” Jaakko Vanha-Viitakoski, HÄR Oyn toimitusjohtaja (TikTokissa 22 000 seuraajaa @harclub)

TikTok mittaa myös aikaa, kuinka pitkään yksittäistä videota katsotaan.

Vaikuttajat

Mikrovaikuttajiksi luokitellaan arkikielessä tilit joilla on 1 000-10 000 seuraajaa. Olen siis itse mikrovaikuttaja. Seuraajani kanavakohtaisesti: Instagram 1140, Tiktok 9300, Youtube 2600, LinkedIn 800. ”Vaikuttajaksi” pääsee sitten vielä kovemmilla luvuilla.

”Siellä missä nuoret ovat, pitäisi myös yritysten olla, sillä nuoret ovat tulevaisuus” -Sakkeking, TikTokissa 100 000 seuraaja. Parempi kasvattaa luotettava ja kannustava yleisö, kuin tehdä vain rahsta yhteistöitä eteenpäin. Somessa jokaiselle ihmiselle on paikka somessa.

Negatiivisuus

Netissä on paljon trolleja. Jollain on harrastuksena käydä peukuttamassa alaspäin ja kommentoida negatiivisesti. Älä keskity mitä muut sanoo. Lopulta negatiivisuus häviää ja trollit näyttävät tyhmältä kun kommentoivat jotain ei asiallista. Molybrosin tubettajat (81 000 tilaajaa Youtubessa) kertoivat, että jos olisivat kuunnellut negatiivisia kommentteja, he eivät olisi tehneet koko tubea.

Kun saat seuraajia pitää seistä julkaisujen takana ja olla tarkka mitä sanot. Älä tee sitä seuraajien takia. Julkisuus on ikävää jos et pidä siitä.

Ei ole mikään salaisuus, että haluan vaikuttajaksi. Negativiisien kommenttien kanssa tulen varmasti jossain kohtaa taistelemaan. Nyt olen selvinnyt niistä aika vähällä.

Lähteet:

-Haastattelu Här Oy 20.10.2020

https://www.helsinkikanava.fi/fi/player/webcast?eventId=70282783&playerId=31375564 Keskustelu somesta, vieraina Seksikäs suklaa, Sakkeking, Molybros ja Promotyn Iiris

-Podcastit: Somekupla, Kasvuhakkerit

-Tiktok: https://www.youtube.com/watch?v=lo6Q0m8ubmo&ab_channel=JosephTodd https://www.youtube.com/watch?v=LCtO9TqaGlI&ab_channel=jadedarmawangsa

 

 

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!