Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

Yritys ei kasva vain myymällä

Kirjoitettu 01.06.15
Esseen kirjoittaja: Roosa Pihlajamäki
Kirjapisteet: 2
Kirja: 100 keinoa tehdä markkinoinnilla tulosta
Kirjan kirjoittaja: Timo Rope
Kategoriat: 1. Oppiminen, 6. Markkinointi, 6.1. Asiakkuuden työkalut, 6.2. Myynnin ja markkinointiviestinnän taidot ja työkalut, 6.6. Markkinoinnin käsikirjat projekteihin

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

Markkinointi käsitteenä käsitetään yleensä huomattavasti kapea-alaisemmaksi kokonaisuudeksi kuin se todellisuudessa on. Itselläni oli akatemian alussa sellainen kuva, että markkinoinnilla tarkoitetaan lähinnä somehypeä, flaijereiden jakamista, lehtijulkaisuja ja jotain promocaseja. Rehellisesti sanoen en vieläkään osaisi kysyttäessä kovin tarkasti  määrittää, mitä kaikkea markkinointi todellisuudessa pitää sisällään, mutta muutamia markkinoinnin kirjoja luettuani ja aiheesta keskusteltuani muiden akatemialaisten kanssa, on käsitykseni ainakin jonkin verran asiasta laajentunut. Timo Ropen kirja ”100 keinoa tehdä markkinoinnilla tulosta” on mielestäni oivallinen kiteyttäjä segmentoidusti ja selkiytti ainakin omaa kuvaani entisestään selkeillä ja hyvillä vinkeillään.

AJATTELE KAIKKI TEKEMISESI ASIAKKAAN, ÄLÄ YRITYKSESI NÄKÖKULMASTA

Tämä on mielestäni ihan asia nro 1. Asiakas on se, joka tuo firmallesi rahaa. Firma itsessään ei sitä tuota, tuotteesi itsessään ei ole rahaa ennen kuin asiakas sen ostaa. Tässä paljon puhuttu asiakaslähtöisyys kiteytyy selkeimmällä mahdollisella tavalla. Pitääksesi olemassa olevat asiakkaasi (=rahasamposi, jotka ovat firman elossa pysymisen kannalta elinehto) sinun täytyy asettaa heidän tarpeensa ja toiveensa etusijalle. Kaikessa. Piste.

SELVITÄ KÄYTTÖTARPEIDEN RINNALLE VÄLINETARPEET OSTOPERUSTAKSI

Ihmisillä on perustarpeet, joihin voidaan luokitella uni, ruoka, seksi ja läheisyys. Sen lisäksi ihmisillä on muita tarpeita, kuten mukavuudenhalu, turvallisuus, sosiaalisuus jne. Markkinaraot perustuu aina johonkin tarpeeseen. Käyttötarpeet ovat ne, johon tuotteen ostaja tuotetta käyttää. Välineitä näihin valmistetaan pilvin pimein. Markkinoiden kuningas onkin se, joka osaa valmistaa näistä tuotteista sen kaikkein parhaimman ja näin täyttämään välinetarpeen.

RAKENNA KILPAILUETUSI TUOTTEEN JALOSTUSASTEEN, ÄLÄ HINNAN VARAAN

Jos ostaja pystyy tiristämään hinnasta, on markkinoija tehnyt työnsä huonosti. Suomeksi: Tee tuotteestasi niin arvokas asiakkaan silmissä, ettei hinnalla ole enää mitään merkitystä asiakkaalle vaan hän ostaa sen edes vilkaisematta hintalappua. Tavoitteena on päästä pois tilanteesta, jossa hinta toimii ostoperusteena.

ÄLÄ VALMISTA SELLAISTA TUOTETTA, JOLLE EI OLE MARKKINOITA TAI KYSYNTÄPERUSTAA

Olet kehittänyt mielestäsi toimivan, huipputuotteen jonka kaltaista ei vielä ole missään muualla. Markkinointiin laitetaan tukuittain rahaa. Tuote näkyy jokaisen bussipysäkin kyljessä. Mutta silti tuote ei myy. Mitä ihmettä ? Hieno tuote, jota kukaan ei halua. Valmistaja ei ole ottanut yhtä perusseikkaa huomioon: selvitä, mitkä ovat markkinat. Mitä ihmiset haluavat, mille on kysyntää. Ajat muuttuvat, niin myös pinnalla olevat tarpeet.  Ei ole mitään järkeä valmistaa asioita joita kukaan ei halua.

KÄYTÄ MARKKINOINNIN PANOSPERUSTEENA AINA TAVOITE TAI TEHTÄVÄMALLIA

Kovasti yrityksissä mietitään, että paljonko olisi sopiva siivu panostaa markkinointiin. Tämä kuitenkin on typerä lähtökohta. Panostuksen takaa tulisi aina löytyä jokin tavoite, mihin markkinointi tähtää. Jollei ole selkeää tavoitetta, on todella vaikea lähteä aggressiivisesti ylipäätään markkinoimaan mitään. Mission ollessa selkeä ja vision siintäessä kirkkaana edessä, voidaan lähteä arvioimaan, kuinka paljon on riittävä markkinointi ja paljonko on tarpeellista ja mahdollista siihen panostaa.

PANOSTA MARKKINOINNISSA ERITYISESTI TULOKSELLISIIN ASIAKASSUHTEISIIN

Yritys ei kasva ja menesty vain myymällä. Siihen vaaditaan tuloksellisia asiakassuhteita. Nämä suhteet ovat niitä pitkiä ja kestäviä. Sitoutuneelle kanta-asiakkaalle on aina helpompi tehdä lisämyyntiä kuin hommata täysin uusia asiakkaita, joten todellinen markkinointipanostus tulisikin kohdentaa jo olemassa oleviin asiakkaisiin. Sitouttamalla heidät on jatkuva myynti taattu. Tämä on tuloksellista.

Loppusutkautuksena vielä: Jollet edes tarjoa, niin miten voit kuvitella jonkun ostavan ?

Tagit: ,

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!