Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

Yritysbloggaus

Kirjoitettu 12.11.13
Esseen kirjoittaja: Sonja Hyökyvaara
Kirjapisteet: 3
Kirja: Yhteisöllinen media ja muuttuva markkinointi
Kirjan kirjoittaja: Sami Salmenkivi, Niko Nyman
Kategoriat: 2. Yhteisöllisyys, 6.4. Uuden aallon markkinointi

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

 

Tässä kirjassa oli paljon samaa mitä blogimarkkinointi -kirjassa. Keskityin eniten kirjan loppuosaan, jossa puhuttiin yritysblogeista. Nyt uskonkin taitavani tämän osa-alueen hyvin.

 

Perinteisesti digitaalisella markkinoinnilla yritetään houkutella asiakkaita yritysten verkkosivuille. Mutta on todettu, että vain pieni osa internetin käyttäjistä vastaa houkutukseen esimerkiksi bannereita klikkaamalla. Mitä muita vaihtoehtoja olisi olemassa? Mitä jos mentäisiin sinne missä ihmiset jo ovat ja puhuttaisiin ihmisille heidän omalla kielellään. Sosiaalisia verkostoja kannattaa hyödyntää yrityskäytössä. Sosiaaliset verkostot on kanava, jonka avulla on mahdollista päästä lähellä käyttäjiä ja heitä kiinnostavia aiheita. Verkostoitumispalveluissa voi olla mukana eri rooleina, kuten esimerkiksi yksittäisiä ihmisiä vastaavana käyttäjänä tai ulkopuolisen markkinoijan ominaisuudessa. Mitä jos rakentaisikin kokonaan oman verkostoitumispalvelun?

 

Sosiaaliset verkostoitumispalvelut ovat uusia ostoskeskuksia, joilla hengataan ja jotka ohjaavat ostokäyttäytymistä. Nykyään kauppaan johtaneista klikeistä on myös tilastot saatavilla. Markkinoijien kannattaa myös osallistua jo olemassa oleviin yhteisöihin kuten laittamalla kuvia flickriin tai videoita You Tubee, kirjoittamalla blogeja ja tekemällä esim. facebookkiin profiileja. Osallistuminen palveluihin on ilmaista, mutta sisällön tuotanto luonnollisesti maksullista. Blogit voivat tehdä tähän poikkeuksen. Rohkaise työntekijöitä tuottamaan sisältöä internettiin ja saavutatte avoimen kulttuurin yrityksen.

 

Blogiin investoiminen on edullista, joten investoinnin kannattavuutta voidaan mitata käytetyn ajan ja hyötyjen suhteella. Blogien välityksellä ei kannata lähteä tavoittelemaan suuria yleisöjä eikä tuotemyynnin välitöntä kasvua. Jätä pois suoraviivainen mainostus ja myyminen, sillä yritysblogeja tarkastellaan kriittisemmin kuin yksityisiäblogeja. Blogi voi nimittäin saadamyös huonon vastaanoton. Yritysblogejen keskeisimmät haasteet ovat lukijoiden mielenkiinnon ylläpitäminen, tavoitteiden edistäminen liikaa markkinoimatta sekä uuden ja kiinnostavan sisällön tuottaminen. Sisällön pitää keskittyä asiakkaita, yhteistyökumppaneita ja työntekijöitä kiinnostavaan ja hyödyttävään tietoon. Kuluttajat lukevat yritysblogeja saadakseen syvempää tietoa kuin muita kanavia pitkin. Tämän tarkoituksena on syventää asiakassuhteita.

 

Ennen bloggaamisen aloittamista on hyvä miettiä blogin tavoitteita ja miten niitä seurataan. Blogin sisällön, ulkoasun, toteutuksen ja markkinoinnin kohdentamisen pitää olla tavoitteiden mukaisia. Tavoitteiden ja toteutuksen tulisi olla myös linjassa brändille asetettujen tavoitteiden kanssa. Mieti myös alussa mikä on blogin tarkoitus. Halutaanko sillä viestiä mahdollisesti yksittäisten tuotteiden ominaisuuksista? Halutaanko sillä hallita brändiä vai lanseerata jotain uutta markkinoille? Yleensä bloggaamisen aloittamisen syynä on halu entistä suurempaan kommunikaatioon tai kommunikaation laajentamiseen uuteen kohderyhmään.

 

Blogi on yrityksen viestintäkanava, jonka asiakkaat löytävät paremmin kuin tavallisen internetsivuston. Tässä yritysblogien hyviä ominaisuuksia viestintä- ja markkinointikanavana:

 

  • Blogi on kustannustehokas ja nopea: perustaminen ei maksa mitään, mutta kustannuksia tulee ajasta jota käytetään sisällöntuotantoon, kommenttien lukuun ja vastailuun eli verkostoitumiseen. Blogi on nopea tapa esim ilmoittaa ongelmatilanteesta.
  • Blogeilla on erinomainen löydettävyys linkitysten ansioista: hakukonemarkkinointi.
  • Onnistunut tiedonhallinta: asiakkaitten tietoisuus siitä, että yrityksen omat työntekijät ylläpitävät blogeja saavat heille turvallisen ja luotettavan tunteen.
  • Mielipidevaikuttajien tavoitettavuus: Suosio näkyy aktiivisena kommentointina ja keskusteluna, mikä tekee blogista kiinnostavamman. Ihmiset haluavat olla siellä, missä tapahtuu.
  • Blogin avulla käydään dialogia asiakkaitten kanssa: asiakaspalvelu parantuu.
  • Blogeilla mahdollistetaan tehokas tiedonkeruu: tiiviimpi asiakassuhde ja dialogi antavat yritykselle tietoa asiakkaista ja heidän tarpeistaan. Blogi toimii tiedonkeruukanavana.

     

 

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!