Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

Yrityskulttuurin johtaminen: Näin yrityskulttuuri toimii

Kirjoitettu 24.05.20
Esseen kirjoittaja: Sampsa Hakakoski
Kirjapisteet: 3
Kirja: What You Do Is Who You Are / Work Rules!
Kirjan kirjoittaja: Ben Horowitz / Laszlo Bock
Kategoriat: 9. YPK:n ulkopuoliset, 9.02. Yhteisöllisyys, 9.04. Johtaminen

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

Sinulla on kulttuuri

Jokaisella yrityksellä on kulttuuri. Sinunkin yritykselläsi on kulttuuri, tiedostit sen tai et.

Jos et tiedä millainen kulttuuri teidän yrityksessänne on, niin seuraa miten uudet työntekijäsi toimivat. Uudet työntekijät alkavat automaattisesti toimia yrityksen kulttuurin pohjalta.

Kulttuuri on siinä mielessä kuin näkymätön käsi, joka ohjaa johonkin suuntaan. Se vaikuttaa kaikkiin, jopa sinuun.

Voit huomata tämän helpommin eri ryhmissä. Jokaisella kaveriporukalla, tiimillä tai perheellä on myös kulttuuri.

Olet ehkä huomannut sen, että toimit eri tavoin eri ryhmissä. Toimit eri tavalla kavereidesi kanssa, kuin perheen läheisyydessä. Se johtuu kulttuurista.

 

Tekeminen edellä

Kulttuurin kehittäminen ei ala uuden mission tai vision laatimisella tai hirveän muutoskampanjan alkuun panemisella.

Kulttuurin kehittäminen lähtee tekemisen eli prosessien muutoksella. Jos kulttuuri on tällä hetkellä kuralla, niin se johtuu vääränlaisesta toiminnasta.

Tämä toimintaa kattaa kaiken, mikä tapahtuu yrityksessä – toimiston sisällä ja sen ulkopuolella. Se miten teillä puhutaan asioista, miten asioihin reagoidaan, miten asioista ajatellaan tai miten asioita käsitellään, rakentaa teidän kulttuurinne.

Kuten jo sanoin, kulttuuri ei lähde visiosta tai missiosta. Nämä kyllä antavat yhteisen suunnan, mikä auttaa kulttuurin rakentamisessa, antamalla perustan sille, mihin suuntaan kulttuuria pitäisi kehittää.

Mutta tärkein tekijä kulttuurin kehittymisessä on yleiset toimintatavat. Kulttuuri ei ole mikään kosminen voima, vaan se on täysin inhimillinen. Kulttuurin voisi kuvata toisin ryhmän rutiineina.

Kulttuuri siis koostuu ihmisryhmän rutiineista. Kulttuuri voi konkretisoitua esimerkiksi niin, että pidetäänkö yrityksessä ihmisiä vastuussa tavoitteisiin pääsemisestä. Jos se ei ole ryhmän tapana eli rutiinina, niin se ei ole osa ryhmän kulttuuria.

 

Missio

Vaikka aluksi sanoinkin, että kulttuurin rakentaminen ei lähde missiosta, niin se on kumminkin merkittävä tekijä sen kehittämisessä. Missio antaa yritykselle yhteisen suunnan – syyn olla olemassa.

Tuon yhteisen päämäärän antaa taas suunnan kulttuurin kehittämiselle. Kaikista tärkeimpänä missiota voi hyödyntää oikeanlaisten ihmisten houkuttelemiseen.

Rekrytointi on nimittäin kaikista suurin tekijä kulttuurissa. Se millaisia henkilöitä yritykseen rekrytoidaan, määrittää kulttuuria suuresti. Mission avulla pystytään löytämään juuri ne tyypit, joilla on samanlainen arvopohja kuin yrityksellä.

Millainen on sitten hyvä missio? Hyvä missio ei puhu asiakkaista tai tuloksista. Hyvä missio puhuu moraalisen ongelman ratkaisemisesta.

Ihmisillä on sisäinen tarve tehdä hyvää ja merkityksellistä työtä. Asiakkaiden palveleminen tai tuloksen tuottaminen eivät täytä näitä tarpeita, joten nämä asiat eivät motivoi sillä tasolla.

Sen sijaan missio, joka puhuu esimerkiksi ilmaston muutoksen pysäyttämisestä, työttömyyden poistamisesta tai sotien lopettamisesta, tuntuu aivan erilaiselta. Se johtuu siitä, että nämä missiot vastaavat meidän tarpeeseemme tehdä jotain hyvää ja merkityksellistä.

 

Sampsa Hakakoski

sampsa.hakakoski@potentia.fi

Projektitoimisto Potentia

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!