Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

Yrityskulttuurin rakentamisen 1-0-1

Kirjoitettu 25.05.16
Esseen kirjoittaja: Jon-Erik Talvio
Kirjapisteet: 3
Kirja: Kulttuuristrategia
Kirjan kirjoittaja: Asta Rossi
Kategoriat: 1. Oppiminen

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

Kulttuuristrategia

Asta Rossi

 

Yrityskulttuurin rakentamisen 1-0-1

 

Mitä on yrityskulttuuri?

Kulttuuri on kaikki se, mitä päivittäin toimistolla tapahtuu. Se on tapoja, joita toistetaan usein. Kulttuuri on se, miten katsotaan silmiin, kun mennään ohi käytävällä, kulttuuri on se, miten reagoidaan, kun tapahtuu jotain odottamatonta. Kulttuurin pohjalla, sen määräävä tekijä on se, miten firma mieltää itsensä. Ei siis e, mitä yritys tekee, vaan miksi se tekee sitä mitä tekee.

 

Miten yrityskulttuuri luodaan?

Yrityskulttuurin luonti ei tapahdu käden käänteessä. Kulttuuria ei luoda vanhaan yritykseen vuodessa tai kolmessa. Yrityskulttuuria voidaan suunnitella heti alusta lähtien uudessa yrityksessä jolloin tuohon voi vaikuttaa enemmän. On turhaa luoda yritys strategiaa, mikäli se sotii yrityskulttuuria vastaan. Aina näissä tapauksissa kulttuuri vie voiton ja strategia ei tule toimimaan käytännössä. On helpompaa luoda yrityskulttuurin mukainen strategia. Kuitenkin etenkin Suomalaisissa yrityksissä kun on vanhoillinen ajattelumalli johtamisesta ja yrityshierarkiasta jota vielä opetetaan kouluissakin, niin on järkevämpää luoda kulttuuristrategia – Kuinka luodaan sellainen yrityskulttuuri meille joka innostaa asiakkaita, työntekijöitä ja omistajia.

 

Yrityskulttuuri rakentuu 9stä pilarista:

  1. Valitseminen
  2. Innostaminen
  3. Viestiminen
  4. Kuunteleminen
  5. Kiittäminen
  6. Kehittyminen
  7. Välittäminen
  8. Juhlistaminen
  9. Jakaminen

1. Valitseminen

Etenkin uuden yrityksen luomisessa, kun halutaan ajaa yrityskulttuuria sisään, niin tärkeintä on valita työntekijät arvoperusteiden mukaisesti. Työntekijöitä ei kannata valita sen mukaan, että he ovat esimerkiksi hyviä kaupan kassalla, vaan millainen potentiaali heillä on nousta hierarkiassa ylöspäin ja kuinka hyvin he pystyvät sisäistämään yrityksen arvot ja kulttuurin.

 

  1. Innostaminen

Tarinat innostaa, innostunut ihminen on tehokas ja haluaa olla osa jotain yhteistä. Yrityksen missiot ovat yleensä juuri näitä. Kuten Microsoft – Auttaa ihmisiä toteuttamaan itseään. Zappos – haluaa lisätä ihmisten onnellisuutta. Ikea – Tarjoaa paremman arjen monille ihmisille. Yhteinen sanoma ja tahto innostaa työntekijöitä, asiakkaita sekä omistajia. Kun kaikki ovat innoissaan niin työpaikalla alkaa näkymään hymynaamoja!

 

  1. Viestiminen

Tähän käytän esimerkkinä Futuricea jossa kävimme Tulevaisuuden Johtajat koulutusohjelman kanssa tutustumassa. Heillä viestintä on erittäin avointa. Jokaisella työntekijällä on pääsy yrityksen kaikkiin tietoihin. Toki on salassapitosopimuksen alaisia asioita asiakkaiden kanssa, mutta eipä näihin ole tarvetta päästä. Esimerkiksi yrityksen talous on kaikkien nähtävillä. Jokainen näkee tiimikaverin laskutuksen, ostot ja jokaisella on oma luottokortti. Jatkuva talonsisäinen viestintä on myös avainasemassa. Futuricella luottamus annetaan, sitä ei ansaita. Heillä on vain yksi sääntö – 3×2 eli ennen päätöksentekoa mieti miten tämä päätös vaikuttaa henkilöstötyytyväisyyteen, asiakastyytyväisyyteen, liiketoiminnan kannattavuuteen => nyt ja tulevaisuudessa.

Futuricella ei työntekijöitä motivoitu enään rahalla, vaan heitä motivoidaan työilmapiirillä. En ihmettele lainkaan miksi heidät on valittu 2 kertaa Euroopan parhaaksi työpaikaksi.

 

  1. Kuunteleminen

Kuunteleminen on johtamisen tärkein ominaisuus. Työntekijät tietävät 100% varmuudella mitä kentällä tapahtuu kun viestintä ei välttämättä aina tule ylimpään johtoon asti. Tärkeintä on siis tehdä itsensä ja kaikki muutkin helposti lähestyttäviksi, jotta työntekijät voivat viestiä vapaasti ja nopeasti. Parhaat ideat ja ongelmat tulevat juurikin tästä kanavasta. Kun vielä asiaan tehdään muutos tai kehitetään uutta niin työntekijät tuntevat itsensä tärkeäksi ja osaksi organisaatiota ja ovat ylpeitä heidän ideastaan!

 

  1. Kiittäminen

Ihmisille on tärkeää se, että heitä kiitetään työstä jota he tekevät! Jälleen esimerkkinä Futuricelta, käytettiin kiittämisen yhteydessä kiitos tikkareita. Pieni ja todella mitättömän hintainen FYYSINEN lahja. Kiittää voi monella tapaa, mutta sen unohtaa nopeasti. Kuitenkin fyysinen lahja kiitoksena toimii paljon paremmin ja myös tuo enemmän iloa kuin vain sanallinen kiitos. Kun juhlitaan onnistumisia ja kiitetään onnistumisista niin muutkin haluavat onnistua ja kuulla kiitosta! Eritoten mikäli joka päivä kiitetään ja seurataan tavoitteisiin pääsyä! Tämän takia kannattaa tavoitteet palastella pieniin osiin. Esimerkiksi Driimille 1 Asiakaspuhelu päivässä, ei ole paljoa vaadittu – eihän?

 

  1. Kehittyminen

Ihmiset rakastavat kehittymistä. Tämä pätee etenkin nettisukupolvelle (77-94 synt.). He rakastavat että he kehittyvät työssään ja heistä tulee koko ajan parempia ja parempia. On tärkeää mahdollistaa työntekijöille siis jatkuva ammatillinen kehittyminen. Tässä pätee jo pelkästään antamisen laki, anna jotain ja kun pyydät jotain niin saat varmemmin tämän takaisin. Työntekijät ovat motivoituneempia tekemään töitä, he ovat onnellisia kun saavat aina silloin tällöin vaikka viikon loman töistä kehittääkseen itseään koulutusohjelmassa. He tuntevat olonsa jälleen tärkeäksi ja he rakastuvat omaan yritykseensä.

  1. Välittäminen

Työntekijöillä on myös oma elämä. Tämä tulee ottaa huomioon työntekijöitä johtaessa tai vertaisten kanssa toimiessa. On tärkeää, että työympäristössä välitetään toisista ja heitä autetaan heikon hetken iskiessä. Esimerkkinä tästä voi ottaa IKEAn jossa toiselle paikkakunnalle muuttavalle tarjotaan apua vuokra-asunnon etsimisessä. Microsoft tarjoaa viikon vuodesta sille, että kaikki tekee vain puolikkaita päiviä ja loput päivästä harrastaa irtiottoja ja on perheensä kanssa. Novialla aamupala kuuluu päivävuorolaisille ja iltavuorolaisille välipala! Pieniä juttuja jotka oikeasti kuitenkin merkitsee paljon ihmisille!

 

  1. Juhlistaminen

Juhlat ovat piste i:n päälle, kun luodaan yhteishenkeä ja kiitetään onnistumisista. Meillä Osuuskunta Driimissä ei olla harjoitettu tätä tarpeeksi. Olemme unohtaneet täysin juhlimisen merkityksen. Kerta vuoteen ei vain yksinkertaisesti ole tarpeeksi yhdessäoloa työpaikan ulkopuolella ja tähän tulisi panostaa tulevalla vuodella 2016-2017. Kun yritykset juhlistavat onnistumisia yhdessä niin yhteishenki kasvaa ja työntekijät ovat taas piirun verran onnellisempia. Voitaisiinko meillä Driimissä esimerkiksi juhlistaa kaikkia yli 5000 € kauppoja lähetämällä syömään ulos, tai edes tilaamalla pitsat kaikille? Sen olen päättänyt jo että kun JEFU Store tuplaa viime vuoden tuloksen eli 35000€ niin vien koko Driimin syömään ja juhlistamaan onnistunutta kasvua, kiitoksena tuesta ja kiitoksena myös Ollille ja Aleksille kovasta työstä!

 

  1. Jakaminen

Jaa rahaa, jaa palkintoja jaa iloa! Kun yritys keskittyy jakamaan palkintoja mahdollisimman monelle yrityksen jäsenelle siinä kohtaa, kun ollaan onnistuttu, nousee tyytyväisyys työyhteisössä suuresti! Osat yrityksistä jakaa yrityksen omistuksia ja osa taas jakaa rahaa hyväntekeväisyyteen, kun yritys on isolla tasolla onnistunut jossain. Tämä koskee enemmänkin hieman isompaa organisaatiota ja yritystä kuin tässä kohtaa Osuuskunta Driimiä tai JEFU Storea. Molemmissa kyllä jaetaan tietoa ja osaamista ja samalla myös palkitaan hyvistä suorituksista.

 

Cheat List of a good Company Culture:

  1. Recruit only people who are within the company culture, not by the skill level or even the education.
  2. Remember to tell great stories of the workers from the company. Remember to motivate and lead with mission.
  3. Keep everything open. Let all the employees know what is happening in the company and how the company is doing.
  4. Remember to listen your employees, they know what is really happening on the field. When you actually listen them, they will trust you more.
  5. Remember to thank your employees, and please, give something physical for them – for example a lollipop.
  6. Keep your employees learning. They enjoy studying new stuff and getting better at their work. Don’t be afraid that your employees would be better than you.
  7. Do care about your employees, they are the bare bone of your company. They should be nothing less than everything for you.
  8. Ceeeelebrate good times, come on! Remember to celebrate and have fun of success!
  9. Sharing is caring! Share all the great things employees have done and remember to share all the individuals and teams!

 

 

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!