Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

Zappos

Kirjoitettu 25.11.14
Esseen kirjoittaja: H Tyrväinen
Kirjapisteet: 3
Kirja: Zappos - Delivering happiness
Kirjan kirjoittaja: Tony Hsieh
Kategoriat: 1. Oppiminen, 9.02. Yhteisöllisyys

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

Zappos – Deliverin happiness

 

Zapposin toimitusjohtaja Tony Hsiehin kirja oli ehdottomasti parasta, jota olen lukenut viimeaikoina. Uskomattoman hieno tarina Tonyn historiasta, yritteliäisyydestä, erehdyksistä ja lopulta voittamisesta. Zappos ei ollut minulle entuudestaan kovinkaan tuttu yritys, mutta kirja yrityksen arvoa silmissäni huomattavasti.

 

Zappos on siis kenkien nettikauppa, jolla on elämää suurempi tarkoitus: onnellisuuden toimittaminen. Ei kuulosta kovinkaan hullulta, mutta miten se käytännössä tehdään?

 

Asiakaspalvelu

Kirjan mukaan Zapposin yrityskulttuuri on todella kadehdittava. Asiakaspalveluun panostetaan, ja se näkyy myös asiakkaalle. Esimerkiksi jokainen yritykseen tuleva uusi työntekijä perehdytetään kunnon koulutusjaksolla, jonka jälkeen pääsee työskentelemään yrityksen puhelinpalvelussa. Tämä on erittäin tärkeää, sillä jokaisen tulee osata katsoa asioita asiakasrajapinnasta, jopa johtajien. Zapposin toimintaa ohjaakin periaate: alilupaa ja ylitoimita. Tällä keinolla asiakas saadaan positiivisesti yllättyneeksi ja suosittelumarkkinoinnin pyörät pyörimään.

 

Tätä voisi ihan rehellisesti kokeilla myös Tiimiakatemialla. Olen joskus turhautunut siihen, että asiakkaisiin mennessä pitää jotenkin yrittää esittää maailman parasta bisnesgurua tai tietäjää. Voisimme vaan rehellisesti mennä asiakkaisiin ja sanoa olevamme opiskelijoita, teemme sen mihin pystymme. Olen kyllä varma siitä, että jokainen tiimiakatemialainen on kykenevä hyviin suorituksiin ja tuloksiin. Tämä olisi sitä kirjassa mainittua ylitoimittamista, varsinkin jos saamme hyvät tulokset aikaan.

Ja oikein kunnolla kun miettii, niin harvoin me mitään tiedetään oikeasta bisnesmaailmasta. Varsinkaan Akatemian alkutaipaleella. Meillä on kuitenkin oikeanlaista asennetta ja ennakkoluulottomuutta, jotka tulee kääntää meidän terävimmiksi keihäänkärjiksi!

 

Kulttuuri

 
Zapposin mestoilla vallitsee kova yhteenkuuluvuuden tunne ja kulttuuri. Jokainen on kuin yhtä suurta perhettä. Jokainen uusi työntekijä sitoutetaan yritykseen, tai sitten hän saa luvan lähteä. Jos työntekijä ei pysty sitoutumaan 100 prosenttisesti Zapposin meininkiin, niin silloin hänelle jopa maksetaan siitä että hän lähtee. Tällä keinolla varmistetaan, että jokainen voi sitoutua Zapposin arvoihin ja toimintakulttuuriin.
Sitouttamisen keinoa kokeiltiin myös Innomossa reilut pari vuotta sitten, tosin meiltä ei saanut kultaista kädenpuristusta. Allekirjoitimme jokainen Innomon tiimisopimuksen. Se sisälsi erinäisiä velvoitteita ja muuta mukavaa. Tämän seurauksena yksi tiimimme jäsen päätti lähteä muille maille, ja loput ovat pysyneet tiiviisti yhdessä. Silloin se tuntui todella julmalta paperilta, jonka itsekin allekirjoitin lähes tippa linssissä. Tämä on kuitenkin tehnyt meistä yhtenäisen tiimin ja toimi herättelijänä silloin vaikeassa vaiheessa. Nyttemmin tiimisopimuksen sisältö on unohdettu taka-alalle, mutta se hoiti silloin hommansa. Saimme sopparin avulla velttoilijat pois ja jatkoimme vahvempina eteenpäin. Vanha sanonta pitää tässäkin paikkaansa: jokainen tiimi on juuri niin vahva kuin sen heikoin lenkki.

 

Tiimiakatemian sitouttaminen menee kuitenkin juuri päinvastoin. 20 täysin toisilleen vierasta ja arvoiltaan erilaista ihmistä istutetaan yhdeksi tiimiksi. Näin ei voi syntyä mitenkään samanlaista kulttuuria, koska tiimit eivät muodostu luonnollisesti. Kirjan mukaan Zapposin työntekijät viettävät myös poikkeuksellisen paljon vapaa-aikaa keskenään. He ovat toistensa parhaita kavereita ja ovat jeesaamassa niin ylä- kuin alamäissä. Meidän tiimiimme on vuosien varrella syntynyt tiiviimpiä pienempiä porukoita, jotka pitävät yhteyttä myös vapaa-ajalla. Suurimman osan kanssa ei tule kuitenkaan oltua yhteydessä akatemian ulkopuolella. Tämä on toisaalta harmi, sillä jos liiketoimintaa tehdään yhdessä ja tosissaan, niin silloin on mielestäni oltava enemmän tekemisissä. Ei riitä, että osaa nähdään vain treeneissä ja satunnaisesti toimistolla. Kunnon bisneksen teko ei katso työaikoja ja paikkaa, jos on vauhti niin silloin pitää päästellä täydellä teholla – yhdessä.

Tätä asiaa voi ja tulee parantaa ristipölytys- kulttuurin avulla. Monesti ne itseä kiinnostavimmat ideat tulevat oman tiimin ulkopuolelta, jolloin myös akatemian sisältä syntyy luonnollisesti muodostuneita tiimejä. Näin loppusuoralla hieman harmittaa, ettei tullut kovin paljoa panostettua ristipölytykseen ja muihin tiimeihin tutustumiseen. Sieltä olisi varmasti saanut lukuisia hyviä ideoita, jotka olisivat sytyttäneet parempaan toimintaan. Parempi toiminta = intohimo + oikeat ihmiset!

Toisaalta taas meidän etuna on se, että meidän tulee työskennellä ja tulla toimeen täysin erilaisten ihmisten kanssa. Tämä on varmasti vahvuus tulevaisuutta ajatellen. Olemme tottuneet työskentelemään erilaisten ihmisten kanssa, joten uuteen työpaikkaan hyppääminen ei tunnu vieraalta. Voi olla hyvinkin niin, että tulevaisuudessa työtoverimme ovat hyvin erilaisia arvoiltaan ja käyttäytymiseltään.

 

Jatkuva oppiminen

 

Zapposin kulttuurin vahva elementti on jatkuva oppiminen. Työntekijöitä kannustetaan kouluttautumaan ja lukemaan kirjoja. Vuosien varrella Zapposille on syntynyt valtava kirjasto, jossa työntekijät voivat vapaasti käydä sivistymässä.

 

Tässä on vahva yhteys tiimiakatemian metodeihin. Meillä on oma kirjasto ja meidän lukemista ja oppimista seurataan säännöllisesti. Uuden oppiminen on keino kehittää jokaista yksilöä eteenpäin. Kun yksilöt kehittyvät, niin samalla myös tiimi menee eteenpäin. On ihme miksi niin harvassa työpaikassa Suomessa ei ole samanlaista kulttuuria? Mielestäni lukeminen on aivan yhtä tärkeää niin opiskelu- kuin työntekovaiheessakin.

 

Intohimo

Tämä on tärkein voimavara, joka ajaa meitä eteenpäin liike-elämässä. Kun tekemiseen on täysillä motivoitunut, niin silloin ei tule laskeneeksi tunteja tai mietittyä liikaa rahaa. Tonyn intohimo on jotain kadehdittavaa, sellaisen haluaisin myös itselleni. Tulokset ja raha syntyivät ikään kuin sivutuotteena – ne eivät olleet päämäärä. Tavoitteena oli kehittää onnellisuutta toimittava kenkäkauppa, joka sattui myös tekemään sivussa hieman rahaa. Jos työnteko ei tuntunut enää motivoivalta, niin silloin Tony vaihtoi alaa. Näin tapahtui pari kertaa ennen Zapposia, vaikkei bisneksissä sinänsä ollut mitään vikaa – raha ei vain ollut tarpeeksi suuri motivaattori.

Itselleni ehkäpä suurimmat intohimot liittyvät urheiluun ja matkustamiseen. Haluan nähdä uusia paikkoja ja urheilu on ollut pienestä pojasta asti suuressa roolissa elämässäni. En vain ole vielä löytänyt oikeaa tapaa muodostaa intohimoistani liiketoimintaa, sen aika tulee kyllä vielä!

 

Tagit: , ,

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!