Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

Zen ja moottoripyörän kunnossapito

Kirjoitettu 13.12.13
Esseen kirjoittaja: Atte-Markus Virkkunen
Kirjapisteet: 3
Kirja: Zen ja moottoripyörän kunnossapito
Kirjan kirjoittaja: Robert M. Pirsig
Kategoriat: 1. Oppiminen

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

Pirsigin kirjassa zen ja moottorupyörän kunnossapito kerrotaan tarinaa kertojan ja hänen poikansa, sekä parin heidän tuttavansa, sutherlandien, moottoripyörämatkasta ameriikoissa. Moottoripyöräretkestä oli mahtavaa lukea, sillä pysytin niin elävästi eläytymään jokaiseen matkan varrella olevaan maisemaan ja tiedän sen fiiliksen, mikä tulee kun prätkällä ajaa. Tuuli vasten kasvoja, auringon nousu taustapeilissä, lämpötila vain muutaman asteen plussa puolella ja tulee vähän kylmä. Tai se vapauden tunne mikä tulee siitä, kun hyppää pyörän selkään ja lähtee ajamaan, ilman selkeitä reittejä tai välttämättä edes karttaa.

Kirjan kertoja (eli ilmeisesti Pirsig itse, sillä pikaisella googlettelulla löytyi kuvia heidän taittamastaan reissusta) on järkeen pohjautuva rationaalinen ajattelija. Hänen matkakumppaninsa Sutherlandit ovat tunteeseen ajattelumaailmansa perustavia romantikkoja. Nämä ajattelumaailmat tulevat ilmi mmonessa kohdassa, kun Pirsig jatkuvasti matkan varrella huoltaa pyöräänsä, ja pitää sen kuntoa yllä koko matkan ajan. Sutherlandin John kuitenkaan ei moista tee, vaan kieltäytyy edes opettelemasta perusasioita moottoripyöränsä kunnossapitoa varten. Rationaalinen ajattelija pyrkii pitämään huolta myös tulevaisuudesta, kun taas romantikko elää täysillä hetkessä.

 

Kunnossapidon yksi tärkeimmistä piirteistä on se, että perustietojen täytyy olla hallussa. Et voi lähteä puhdistamaan sytytystulppia, jos sinulla ei ole aavistustakaan, missä ne sijaitsevat. Samoin kuin moottoripyörä, myös tiimiyritys tarvitsee kunnossapitoa. Kerran kuussa olisi hyvä tarkastaa edes talousasiat, kuin myös suurimmat kuluttavat tekijät eli projektit ynnä muut. Jos nämä ei ole kunnosssa, asioita voidaan tällöin korjata. Tärkeää on seurata näitä asioita koko matkan ajan, ettei meidän moottoripyörä hajoa. Täytyy seurata kokoajan missä kunnossa meidän ”mopo” on, mitä täytyy vaihtaa? mikä on hyvässä kunnossa? nakuttaako kone?

Säätämistä ja huoltotoimenpiteitä voi myös ennakoida. Jos moottoripyörällä päristää menemään vuoristoon, on syytä säätää kaasuttimista polttoaineen ja ilman seossuhde sopivammaksi koska ilmassa oleva hapen määrä vähenee, kuin myös sieltä pois tultaessa. Kuluneen renkaan voi vaihtaa ennen kuin siinä on reikä. Öljyä voi lisätä ennen kuin se on loppu. Näitäkään huoltotoimenpiteitä ei voi tehdä kuitenkaan, jos ei ole perustiedoista tietoa.

 

Toinen tärkeä kunnossapidon piirre on se, ettei sitä voi tehdä ilman mielenkiintoa aihetta kohtaan. Jos ei vaan yksinkertaisesti kuunnosta, niin silloin ei kiinnosta. Mielenkiinnon herättäminen näissä tyypeissä joita ei kiinnosta on vaikeaa. Johnin mielenkiinnon puutteen taustalla on kuitenkin iompi juttu, niinkin kevyt asia kuin teknologian pelko. Siitä syystä esimerkiksi hän ei edes korjaa loppuun kotonaan vuotavaa hanaa, koska tiivisteen vaihto ei auttanutkaan.

Syyllistyn itsekkin tähän, sillä välillä katson joitain asioita liian yksitoikkoisesti enkä näe välttämättä kokonaiskuvaa. Tämän seurauksena kieltäydyn joistain hommista ennen kuin edes ymmärrän mitä kaikkea siistiä niihin voi kuulua. Pitäisi vain rohkeammin tarttua isompiin ja pienempiin haasteisiin, jotka saattavat kuulostaa aluksi omaan korvaan kovin yksinkertaisilta tai jotka eivät välttämättä ole niin lähellä sitä ”omaa juttua”, sillä niistä voi paljastua vaikka mitä hienoa.

 

Moottoripyörän voipi jakaa moniin erilaisiin laatikoihin osiensa ja toimintojensa mukaan, jotka voi taas sisältöjensä perusteella jakaa useampiin laatikoihin. Tälläinen järjestelmä on myös tiimiyrityksessä. Sen voi jakaa vaikka projektikohtaisesti ja koko tiimikohtaisesti. Tai näin me ollaan tähän mennessä tehty. On johtoryhmää, jonka alaisuudessa toimivat solut. Solut taas koostuvat yksilöistä ja näin ollaan päästy tiimiyrityksen hierarkian pohjalle. Jako ei kuitenkaan ole aivan niin selkeä, sillä kaverijohtamisen maailmassa kukaan ei täysin voi asemaansa hyödyntää määrätäkseen muita tekemään täysin niinkuin haluaa. Moottoripyörässä jako taas on selvä, moottoripyörän tanko kuuluu hallintalaitteistoon, joka kuuluu taas moottoripyörän osiin, joka kuuluu taas moottoripyörään. simple.

 

Pakko kyllä myöntää että tuli kevyt ajokuume. Pakko myöntää sekin, että melkoinen osa kirjassa olleesta filosofisesta pohdinnasta meni yli ymmärryksen. Toinen puoli kyllä pärähti päähän enkä malta millään jaksaa odottaa ensi kesää ja ajokauden avaamista.

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!